پیچ و مهره آژاکس

تولید کننده انواع پیچ و مهره شش گوش ، آلن و استادبولت

پیچ و مهره آژاکس

تولید کننده انواع پیچ و مهره شش گوش ، آلن و استادبولت

اطلاعات تخصصی در دنیای صنایع پیچ و مهره بررسی عملکرد پیچ و مهره های استاندارد در دستگاه های مختلف و مقایسه در جهت ارتقای دانش مهندسین

آخرین مطالب

۱۰ مطلب در مهر ۱۴۰۱ ثبت شده است

جرثقیل سقفی Hoist در واقع یک بلوک همراه با متعلقاتی است که در لیفتینگ بار و جابجایی آن بکار گرفته می شوند. جرثقیل های سقفی در کارگاه ها و کارخانه ها برای حمل و لیفتینگ بار از ۲۰۰ کیلوگرم الی ۳۰ تن مورد استفاده قرار می گیرند. برای اتصال و کاربری جرثقیل های سقفی نیاز به یک سطح اتکای سقفی که می تواند یک قلاب ساده و یا ریل های سقفی باشد است که می بایست قابلیت های آنها در تحمل و تعلیق بار تایید شده باشد. روش های مختلفی از دسته بندی برای جرثقیل های سقفی وجود دارد که دسته بندی بر حسب نیروی محرکه (دستی و برقی)، بر حسب درجه حرکتی (دو کاره، چهار کاره) و دسته بندی بر حسب نوع اتصال زنجیری و سیم بکسلی نمونه ای از این دسته بندی ها هستند. ابتدا به دسته بندی بر حسب نوع اتصال می پردازیم.

  • جرثقیل سقفی زنجیری: این دسته از جرثقیل های سقفی از زنجیر برای اتصال به بار استفاده می کنند. این زنجیر بار در گرید های بالای فولادی اغلب در گرید G80 مورد استفاده قرار می گیرد. ویژگی جرثقیل های سقفی زنجیری طول عمر بالا و هزینه پایینتر در حفظ و نگهداری است.
  • جرثقیل های سقفی سیم بکسلی: در اتصال به بار در این سری از جرثقیل های سقفی از سیم بکسل استفاده می شود که اغلب در ساختار ۶X19 استفاده می شود. جرثقیل های سقفی سیم بکسلی دارای قابلیت تعلیق میزان بالاتری از بار را نسبت به نمونه های زنجیری دارند اما هزینه حفظ و نگهداری بالاتری دارند.

جرثقیل های سقفی برقی

جرثقیل چهار کاره برقی یکی از محبوب ترین نوع جرثقیل های سقفی می باشد. جرثقیل های سقفی برقی اغلب با بکارگیری موتور های الکتریکی از نوع سه فاز عمل می کنند و هم در نوع زنجیری از ۱ الی ۱۰ تن و هم در نوع سیم بکسلی مورد استفاده قرار می گیرند. جرثقیل های برقی زنجیری اغلب برای لیفتینگ بار تا ۳.۵ متر ارتفاع مورد استفاده قرار می گیرند حال آنکه جرثقیل های برقی سیم بکسلی حتی تا ارتفاع ۱۲ متر نیز به لیفتینگ بار می پردازند.

جرثقیل های برقی گاهی بصورت قلاب سقفی و دو کاره نیز تولید می شوند اما در اغلب موارد نمونه های چهار کاره که نه تنها قابلیت لیفتینگ عمودی بار را دارند بلکه به جابجایی افقی بار بر روی ریل نیز می پردازند مورد استفاده قرار می گیرند. برای این منظور جرثقیل برقی مجهز به یک ترولی یا کالسکه سقفی از نوع برقی می باشد که این کالسکه بر روی ریل های سقفی حرکت می کند. کنترل کالسکه اغلب در کنار دکمه لیفتینگ جرثقیل سقفی قرار گرفته است. قابلیت تبدیل جرثقیل دو کاره به چهار کاره وجود دارد اما می بایست از ترولی هایی که دارای حداقل قابلیت لیفتینگ برابر با خود جرثقیل هستند استفاده نمود.

جرثقیل های دستی سقفی

جرثقیل های دستی اغلب از نوع زنجیری تولید می شوند. این جرثقیل ها هم بصورت دو کاره بصورت قلابی و هم بصورت چهار کاره همراه با ترولی های دستی و زنجیری عرضه می گردند و در تناژ مختلف تا ۲۵ تن نیز تولید می شوند. جرثقیل های دستی دارای دو زنجیر در اتصال خود هستند که یکی زنجیر بار از گرید های بالای فولادی در تماس با بار و دیگری زنجیر دستی در گرید های آهنی بصورت گالوانیزه می باشد که دارای مقاومت کششی کم و بصورت دستی توسط اپراتور هدایت می شود.

جرثقیل های دستی راهکاری ایده آل برای لیفتینگ های سبک، بدون الکتریسیته و با قیمت بسیار مناسب هستند چرا که جرثقیل های برقی اغلب قیمت بسیار بالایی دارند. یکی از مشکلاتی که به جرثقیل های دستی وارد است سرعت پایین آنها در تناژ بالا می باشد که هر قدر ظرفیت لیفتینگ این جرثقیل ها افزایش پیدا می کند سرعت عمل آنها نیز پایین تر می آید. یکی از معتبر ترین برند های تولید کننده جرثقیل سقفی دستی در دنیا برند ویتال VITAL ژاپن می باشد که به تولید کلیه ادوات و اتصالات لیفتینگ بار می پردازد.

 

منبع : فوت و فن

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ مهر ۰۱ ، ۱۱:۱۲
علیرضا زاهدی

مبنای تولید پروانه پمپ گریز از مرکز

مبنای تولید پروانه پمپ گریز از مرکز

پمپ گریز از مرکز یا سانتریفیوز یکی از پر مصرف ترین نوع پمپ‌های صنعتی محسوب می‌شود که در شکل‌ها و دسته‌بندی‌های مختلف و با بکارگیری متریال مختلفی تولید می‌شود. مبنای کار تمامی پمپ‌های گریز از مرکز یکسان بوده و گردش یک پروانه یا ایمپلر در داخل پمپ سبب کاهش فشار و مکش در یک سمت پمپ و خروج با سرعت بالا در سمت دیگر می‌باشد که پس از ورود جریان سیال پر سرعت به داخل دیفیوزر سرعت شکسته به فشار تبدیل شده و قابلیت را برای انتقال سیال به ارتفاعات بالاتر فراهم می‌کند.

پمپ‌های گریز از مرکز یا سانتریفیوژ در دسته الکتروپمپ‌هایی با دبی جریان بالا و هد متوسط هستند. بدین معنا که قابلیت این سری از پمپ‌ها در انتقال حجم بالایی از سیال وجود دارد اما ارتفاعی که سیال را به آن پمپاژ می‌کنند در دسته پمپ‌های متوسط قرار دارد. بعنوان مثال در مقایسه با پمپ‌های دنده ای و پیستونی اغلب دبی جریان بالاتری دارند اما بالاخص در قیاس با پمپ‌های پیستونی که از موتور های احتراق داخلی و به شکل سیلندر پیستونی استفاده می‌کنند هد یا ارتفاع انتقال سیال پایین تری دارند.

پروانه یا ایمپلر پمپ گریز از مرکز هم از گرید ها و آلیاژ های فلزی (بالاخص استنلس استیل) و هم از متریال‌های لاستیکی تولید می‌شود. شکل پره‌ها Vane و تعداد پره‌ها بر روی تمامی مشخصات مکانیکی پمپ از جمله دبی، هد، لرزش و صدا، توان و راندمان پمپ تاثیر بسیاری دارد. برخی از انواع پروانه پمپ در یک سمت بصورت یک دیسک دایره‌ای بسته و برخی دیگر مانند پره‌های هواکش باز می‌باشند.

انواع و کاربری پمپ های گریز از مرکز

انواع و کاربری پمپ های گریز از مرکز

یکی از مشخصات بسیار ایده آل پمپ‌های گریز از مرکز قابلیت افزایش هد (ارتفاع انتقال سیال) و دبی (حجم سیال منتقل شده) با تغییر در بستن چند پمپ می‌باشد. بدین صورت که اگر دو یا چند پمپ گریز از مرکز را بصورت سری ببندیم قابلیت افزایش هد یا ارتفاع را افزایش می‌دهیم که منجر به تولید نوعی پمپ به نام پمپ طبقاتی نیز شده است. همینطور در صورتیکه نیاز به دبی بالاتری از جریان سیال داشته باشیم قابلیت بستن چند پمپ گریز از مرکز بصورت موازی وجود دارد. در زیر به بررسی دسته بندی‌های مختلفی که از پمپ‌های گریز از مرکز وجود دارد می‌پردازیم.

  • پمپ استیل : دسته ای از پمپ‌های گریز از مرکز هستند که بدنه هوزینگ پمپ و پروانه از جنس استنلس استیل (ضد زنگ) تولید می‌شود و در صنایع غذایی و دارویی دارای کاربری‌های عمده ای هستند.
  • پمپ مواد : نوعی از پمپ گریز از مرکز می‌باشد که از آن برای انتقال مواد با قابلیت خورندگی بالا و اغلب اسید‌های رقیق استفاده می‌شود که نمونه‌هایی از آن‌ها در صنایع تولید قند و شکر برای سیرکولاسیون اسید و شستشوی لوله‌ها استفاده می‌شوند.
  • پمپ طبقاتی : پمپ های گریز از مرکزی هستند که بصورت سری در چند مرحله بسته شده و دارای قابلیت انتقال سیال به ارتفاعات بسیار بالایی هستند.
  • پمپ کف کش یا لجن کش : نوعی از پمپ‌های گریز از مرکز هستند که از آن‌ها در فاضلاب‌ها و یا در استخر ها برای تخلیه آب استفاده می‌شود و اغلب بصورت عمودی تولید می شوند.
  • پمپ‌های دریایی : این سری از پمپ‌ها مانند پمپ‌های Johnson, Jabsco که بر روی قایق‌های موتوری بسته می‌شوند و به پمپ آب شور نیز شناخته می‌شوند. پمپ‌های دریایی اغلب از ایمپلر های لاستیکی از 3 الی 12 پره استفاده می‌کنند.

منبع مقاله: دانوتک

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ مهر ۰۱ ، ۱۲:۱۹
علیرضا زاهدی

سیستم های هیدرولیکی ماشین آلات سنگین سیستم هایی با فشار روغن بالا هستند و تصفیه و پاکسازی روغن هیدرولیکی یکی از پروسه های بسیار مهم در حفظ سلامت اجزای هیدرولیک محسوب می شود. سیستم های هیدرولیک اغلب سیستم هایی بسته هستند بدین معنا که بر خلاف موتور های احتراق داخلی سوخت و هوا بعنوان عوامل بیرونی بصورت پیوسته به آنها وارد می شود در سیستم هیدرولیک اغلب ورودی از خارج وجود نداشته و آلودگی های روغن هیدرولیک اغلب به سبب سایش اجزای فلزی بر روی یکدیگر که بصورت پلیسه های فلزی هستند می باشد که این اجزای معلق در فشار بالا می توانند سبب آسیب به سیستم هیدرولیک شوند.

در سیستم های هیدرولیکی در برخی از موارد بر حسب فشار روغن هیدرولیک و بر حسب حساسیت سیستم از چند فیلتر هیدرولیک شامل فیلتر کم فشار که اغلب قبل از پمپ متصل می شود و فیلتر های پر فشار که بعد از پمپ نصب می شوند استفاده می شود. با توجه به فشار و گاها دمای بالای روغن هیدرولیک از یک بدنه بصورت مش فلزی فیلتر روغن هیدرولیک استفاده می شود که مانع از هم پاشی اجزای داخلی کارتریج فیلتر ها می شود. البته در بسیاری از فیلتر های هیدرولیک که بصورت Spin-on پیچی تولید می شوند کارتریج بصورت مستقیم در داخل یک قوطی فلزی که اغلب از جنس آلیاژی آلومینیوم تولید می شود استفاده می شود.

برند های تولید کننده فیلتر روغن هیدرولیک

با توجه به حساسیت بالایی که سیستم های هیدرولیکی دارند اغلب ترجیح به استفاده از فیلتر هایی با کیفیت بالا در این اتصالات است. اطلاعات فنی فیلتر ها شامل فشار و دمای کاری، قابلیت جذب، ابعاد ذرات جامد معلق قابل جذب، طول عمر و اطلاعاتی از این قبیل عملا برای مشتریان در دسترس نبوده و حتی در صورت وجود نیز جزو اطلاعات فنی بوده که درک آنها نیاز به دانش ار علوم مرتبط دارد. از این رو یکی از ساه ترین راهکار ها برای بررسی قابلیت فنی و کیفی فیلتر های ثنعتی توجه به برند تولید کننده آنهاست. در زیر به معرفی برخی از برند های معتبر تولید کننده فیلتر روغن هیدرولیک ماشین آلات سنگین می پردازیم.

  • مان MANN : برند آلمانی مان یکی از بزرگترین و شناخته شده ترین برند های تولید کننده انواع فیلتر های صنعتی شامل انواع فیلتر روغن، گازوئیل و هیدرولیک می باشد. محولات این برند بعنوان قطعه اصلی بر روی بسیاری از ماشین آلات بسته شده و دارای استاندارد صنایع کشور آلمان است.
  • فیلتر دونالدسون Donaldson : برندی آمریکایی و شناخته شده در سطح دنیا می باشد که به تولید فیلتر های صنعتی بالاخص در نوع فیلتر های چرخشی فعالیت دارد. فیلتر دونالدسون با قابلیت جذب آلاینده ها در سطح بسیار کم تا 3 میکرون در دنیا شناخته می شود.
  • فیلتر فیلیتگارد Fleetguard : برند  آمریکایی فیلیتگارد که در واقع از تولیدات برند کامینز آمریکا یکی از شناخته شده ترین تولید کنندگان موتور های دیزلی در دنیا است می باشد. انواع فیلتر سوخت، روغن و هیدرولیک از جمله تولیدات این برند صنعتی است.

برخی از برند های تولید کننده ماشین آلات صنعتی نیز بصورت متسقین برای خود انواع فیلتر آلات را تولید می کنند. فیلتر پرکینز برای موتور های دیزل پرکینز، فیلتر کاترپیلار برای ماشین آلات کاترپیلار نمونه ای از این تولیدات هستند. در کل بکارگیری فیلتر هیدرولیک با کیفیت نقشی موثر در طول عمر قطعات ماشین آلات داشته و بعنوان مثال آکومولاتور ها که قطعاتی هیدرولیکی و پنوماتیکی هستند در صورت عدم کاربری فیلتر هیدرولیک مناسب دچار پارگی در قسمت های داخلی می شوند.

 

منبع مقاله: موبایل کمک

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ مهر ۰۱ ، ۱۴:۱۲
علیرضا زاهدی

مس (Cu)، عنصر شیمیایی، یک فلز مایل به قرمز، بسیار انعطاف پذیر از گروه 11 (Ib) جدول تناوبی که رسانای غیرمعمول خوبی برای الکتریسیته و گرما است. مس در حالت فلزی آزاد در طبیعت یافت می شود. این مس بومی برای اولین بار (حدود 8000 سال قبل از میلاد) به عنوان جایگزینی برای سنگ توسط انسان های نوسنگی (عصر حجر جدید) مورد استفاده قرار گرفت. متالورژی در بین النهرین آغاز شد زیرا مس در قالب ریخته شد (حدود 4000 قبل از میلاد)، از سنگ معدن با آتش و زغال به فلز تبدیل شد و عمداً با قلع به عنوان برنز آلیاژ شد (حدود 3500 قبل از میلاد). عرضه مس روم تقریباً به طور کامل از قبرس تأمین می شد. آن را aes Cyprium، «فلز قبرس» می‌شناختند که به سیپریوم کوتاه شده و بعداً به مس تبدیل شد.

بر اساس گزارش سازمان زمین شناسی ایالات متحده (USGS)، مس پس از آهن و آلومینیوم، سومین فلز صنعتی پرمصرف در جهان است. حدود سه چهارم این مس برای ساخت سیم های برق، کابل های مخابراتی و لوازم الکترونیکی مصرف می شود.

 

 

 

  • عدد اتمی (تعداد پروتون های هسته): 29
  • نماد اتمی (در جدول تناوبی عناصر): مس Cu
  • وزن اتمی (جرم متوسط ​​اتم): 63.55
  • چگالی: 8.92 گرم بر سانتی متر مکعب
  • نقطه ذوب: 1984.32 درجه فارنهایت (1084.62 درجه سانتیگراد)
  • نقطه جوش: 5301 درجه فارنهایت (2927 درجه سانتیگراد)
  • رایج ترین ایزوتوپ ها: Cu-63 (69.15 درصد فراوانی طبیعی) و Cu-65 (30.85 درصد فراوانی طبیعی)

جوش پذیری فلز مس

آلیاژهای مس به دلیل تفاوت در هدایت حرارتی، ویژگی های جوشکاری کاملاً متفاوتی دارند. به عنوان مثال، مس، به دلیل رسانایی حرارتی بالا، ممکن است به پیش گرمای قابل توجهی برای مقابله با هیت سینک بسیار بالا نیاز داشته باشد. جوشکاری مس هم با بکارگیری تیگراد به روش TIG و هم با بکارگیری سیم جوش مس و به روش MIG صورت می پذیرد. جوشکاری مس سخت نیست. گرمای مورد نیاز برای این نوع جوش تقریباً دو برابر حرارت مورد نیاز برای فولاد با ضخامت مشابه است. مس رسانایی حرارتی بالایی دارد. برای جبران این اتلاف حرارت، یک نوک یک یا دو اندازه بزرگتر از اندازه مورد نیاز برای فولاد توصیه می شود.

آشنایی با فلز مس

هدایت حرارتی بالا و سرعت انبساط مس و آلیاژهایی مانند برنج نیز می تواند باعث ایجاد پیچ ​​و تاب و اعوجاج جوش ها راحت تر از فولاد شود. برای جلوگیری از این امر، ممکن است قطعات کار نیاز به پیش گرم کردن داشته باشند. استفاده از گیره و فیکسچر، جوشکاری در یک توالی مناسب و ساختن جوش های چسبیده با فاصله نزدیک به هم نیز می تواند کمک کننده باشد.

برخی از فلزات آلیاژی در مس، مانند آلومینیوم، با اکسیژن واکنش داده و لایه‌های اکسیدی روی سطح ایجاد می‌کنند. اینها باید قبل از جوشکاری، همراه با هرگونه کثیفی یا سایر آلاینده ها از روی سطوح حذف شوند تا از گیر افتادن آنها در جوش جلوگیری شود. این ذرات تمایل دارند در گرمای زیاد جوشکاری تبخیر شوند و حفره هایی را به جا بگذارند و باعث ایجاد تخلخل شوند. برای جلوگیری از این امر، قطعات کار و جوش را قبل و بعد از هر مرحله چسباندن و جوشکاری بررسی و تمیز کنید. برای جلوگیری از آلودگی با ذرات کربن، فقط از چرخ های آسیاب و برس های سیمی استفاده کنید که روی فولاد ضد زنگ یا نیکل مس استفاده شده اند، اما هرگز روی فولاد کربنی استفاده نشده اند.

طبق گفته انجمن توسعه مس، هر دو روش MIG یا جوشکاری قوسی تنگستن گازی (GTAW) و TIG یا جوشکاری قوسی تنگستن گازی با فیلر جوش (GTAW)، گزینه های خوبی برای جوشکاری انواع مس و آلیاژهای مس هستند.

جوشکاری قوس فلزی محافظ (SMAW) یا جوشکاری با الکترود را می توان با آلیاژهای مس خاصی مانند برنز آلومینیوم، برنز سیلیکون و نیکل مس استفاده کرد.

محافظ گاز برای جلوگیری از تشکیل اکسیدها در طول فرآیند جوشکاری که می تواند منجر به تخلخل شود، مهم است. مطمئن شوید که فلز پرکننده را در محافظ محافظ گاز نگه دارید تا از اکسید شدن جلوگیری شود.

همان الکترودهای تنگستن که برای فولاد جوشکاری TIG استفاده می شود برای مس استفاده می شود.

 

منبع: it-planet

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ مهر ۰۱ ، ۱۴:۱۰
علیرضا زاهدی

در تمامی فرایند لیفتینگ بار از سیم بکسل هایی تولید شده از آلیاژ های فولادی استفاده می شود که مقاومت کششی مناسب را برای حمل بار داشته بنشد. با این وجود قابلیت های ساختار های مختلف حتی در سایز برابر می تواند برای ساختار های متنوع سیم بکسل متفاوت باشد. ارتفاع لیفتینگ بار، کاربری بصورت زاویه دار یا بدون زاویه، کاربری بصورت تک رشته یا چند رشته از مواردی هستند که بر انتخاب ساختار سیم بکسل برای فرایند لیفتینگ بار تاثیر دارند.

برای لیفتینگ بار در اتفاعات کم اغلب از سیم بکسل های بتاب ساده با ساختار ۶ رشته استفاده می شود. بر روی جرثقیل های برقی از نوع سیم بکسلی اغلب از ساختار سیم بکسل ۶X19 استفاده می شود که متکشل از ۶ رشته و ۱۹ مفتول در هر رشته است. این ساختار می تواند با بافتی از نوع سیل SEALE و یا بافتی از نوع استاندارد تولید شده باشد که مورد اول دارای دو قطر مختلف مفتول در هر رشته و مورد دوم قطر های برابر مفتول های رشته تولید می شود. نوع مغزی بکار رفته در تولید سیم بکسل جرثقیل می تواند یا از الیاف کنفی بصورت FC و یا بصورت فولادی با پسوند IWRC باشد. بدیهی است که سیم بکسل اتصال جرثقیل با مغزی فولادی دارای انعطاف کمتر اما قابلیت کششی بالاتری در فرایند لیفتینگ بار خواهد بود. سیم بکسل ۶ رشته اتصال جرثقیل بصورت آبکاری شده گالوانیزه به بازار عرضه می شود و بصورت مشترک در اتصالات دکل های حفاری نیز مورد استفاده قرار می گیرد. در اغلب موارد تنسایل مقاومت کششی این سری از ابزار آلات لیفتینگ ۱۷۷۰ نیوتن بر میلیمتر مربع انتخاب می شود.

سیم بکسل شش رشته اسلینگ

در اتصالات اسلینگ های سیم بکسلی که در لیفتینگ بار بصورت تک و یا چند شاخه مورد استفاده قرار می گیرند نیز اغلب از سیم بکسل های ۶ رشته استفاده می شود. یکی از محبوب ترین ساختار ها در لیفتینگ بار ساختار ۶X36 می باشد که دارای بافتی از نوع وارینگتون با مغزی فولادی مورد استفاده قرار گرفته و اغلب از تنسایل مقاومت کششی بالایی که در برخی موارد به ۱۹۶۰ نیوتن بر میلیمتر مربع نیز می رسد استفاده می کند. اسلینگ های سیم بکسلی هم بصورت تک شاخه همراه با اتصالاتی چون قلاب و شگل و گاهی بصورت چند شاخه که در نقطه بالایی به یک حلقه اسلینگ می رسند مورد استفاده قرار می گیرند.

روش های متعددی در تولید اسلینگ های سیم بکسلی از سیم های شش رشته فولادی وجود دارد که سنتی ترین روش آن روش گیس بافت و روش های مدرن تر شامل پرس سیم بکسل با بوش و گوشواره و سوکت زنی سر سیم بکسل است.

سیم بکسل های نتاب اتصال تاور کرین

ساختار و کاربری سیم بکسل های نتاب اتصالی روی تاور کرین ها کاملا با سیم بکسل های ۶ رشته اسلینگ یا جرثقیل متفاوت می باشد. بر روی اغلب تاور کرین ها می بایست از نوعی سیم بکسل تحت نام نتاب Non-rotating استفاده شود تا قابلیت بالایی در برابر گردش در ارتفاعات بلند که ایجاد گردش گشتاور بالایی را بوجود می آورد استفاده گردد. سیم بکسل های نتاب تاور کرین ها با ساختار ۱۹X7 با تنسایل مقاومت کششی حداقل ۱۷۷۰ و حداکثر ۲۱۶۰ نیوتن بر میلیمتر مربع تولید می شوند و دارای بافتی ریز با تعداد رشته های بالا هستند.

 

منبع: قطار

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ مهر ۰۱ ، ۱۱:۳۰
علیرضا زاهدی

سیم بکسل و زنجیر بدون تردید اولین و قدیمی ترین راهکار بشر برای بلند کردن و لیفتینگ بارهای سنگین در کنار انواع طناب ابریشمی و کنفی که از گذشته برای حفظ بارهایی به نسبت سبک تر مورد استفاده قرار می گرفتند بوده اند. امروزه هر چند تعدد ابزار آلات لیفتینگ و اتصالات بیشتر شده است اما همچنان سیم بکسل و زنجیر بعنوان اصلی ترین نوع ابزار لیفتینگ محسوب می شوند که شکل ها، استاندارد ها و ابعاد و گرید های مختلفی را متناسب با صنایع مصرف کننده به خود گرفته اند. کاربری سیم بکسل ها به خصوص محدود به لیفتینگ بار نبوده و امروزه در صنایع بسیار متعددی از این قطعه صنعتی استفاده می شود. تعدد ساختار، بافت و حتی پروفیل مفتول بکار گرفته شده در ساختار سیم بکسل ها بسیار گسترده است بگونه ای که در مجموع تعداد بالغ بر 1000 مدل سیم بکسل را با احتساب جنس و گرید فولاد و استیل بکار گرفته شده می توان بر شمرد.

 

 

سیم بکسل و زنجیر هر دو از گرید های مختلف فولادی و استنلس استیل با قابلیت های مکانیکی و محیطی مختلفی تولید می گردند. سیم بکسل فولادی که دارای بیشترین میزان کاربری در صنعت لیفتینگ می باشد با وجود بالا بودن خواص مکانیکی خواص شیمیایی ضعیفی داشته و در برابر خورنده های طبیعی مانند آب، رطوبت و حتی باران های اسیدی به سرعت در معرض زنگ زدگی قرار می گیرد. همین مشکل در مورد زنجیر های فولادی که قابلیت لیفتینگ بالایی نیز دارند صادق است. از این رو روش هایی پیش گیرانه برای جلوگیری از تماس مستقیم خورنده ها با سطح انواع سیم بکسل فولادی و زنجیر بار اتخاذ می شود که آبکاری سطحی یکی از موثر ترین راه ها می باشد. بر خلاف سیم بکسل های عمومی که تولید کنندگان بسیاری در دنیا به تولید آن مبادرت دارند گونه های خاصی از سیم بکسل وجود دارند که به دلیل شکل خاص پروفیل مفتول (سیم بکسل کمپکت با سطح پروفیل مفتول مسطح در بیرون) و یا متریال های لاستیکی و پلاستیکی ویژه ای که در داخل ساختار سیم بکسل برای افزایش مقاومت سایش سطحی در آنها بکار می رود مانند سیم بکسل تولید برند برایدون انگلستان و یا سیم بکسل های فوق سنگین تولید شرکت کاسار شامل سیم بکسل استراتوپلاست، توربوپلاست و ... می باشند.

ساختار های کاربردی سیم بکسل

یکی از مهمترین فاکتور های کیفی و موثر بر عملکرد سیم بکسل ها ساختار سیم بکسل ها می باشد. ساختار سیم بکسل ها که اغلب از ضرب دو عدد برای نمایش آن استفاده می شود که عدد اول از سمت چپ معرف تعداد رشته ها و یا استرند های بکار رفته در ساختار سیم بکسل و عدد دوم بیانگر تعداد مفتول های هر رشته یا استرند (به انگلیسی Strand) می باشد. این ترکیب در ادامه با یک یا چند حرف انگلیسی مانند S معرف بافت سیل و یا یکی دیگر از بافت های استاندارد، فیلر، وارینگتون و یا بافت های ترکیبی مانند وارینگتون سیل همراه خواهد بود. در ادامه نوع مغزی سیم بکسل ها که یا از جنس فولادی است و با حروف IWRC اضافه می شود و یا از جنس الیافی است که اغلب با FC مخفف Fiber core در ساختار وارد می شود معرفی می شود. ساختار سیم بکسل نه تنها بر مقاومت کششی سیم بکسل بلکه در انعطاف آن نیز که از فاکتور های بسیار مهم کیفی سیم بکسل ها می باشد موثر است. در زیر به معرفی و بررسی چند ساختار پر کاربرد سیم بکسل می پردازیم.

  1. سیم بکسل 8X19S+FC آسانسوری که از آن برای اتصالات کابین آسانسور ها استفاده می شود و همانطور که از ساختار آن مشخص است از 8 استرند تشکیل شده است. سیم بکسل آسانسوری را اغلب با مغزی کنفی استفاده می کنند اما در سایز های پایین تر مثل سایز 8 میلیمتر موارد استفاده از سیم بکسل آسانسوری مغز فولادی نیز زیاد است. سیم بکسل آسانسوری اغلب به صورت گالوانیزه سرد نقره ای رنگ و گاهی نیز بصورت روغن اندود با روغن سیاه و یا طلایی در بازار یافت می شود. به جز این ساختار بر روی آسانسور ها و در اتصالات گاورنر از ساختار دیگری از سیم بکسل که بخش عمده ای از آن را الیاف کنف تشکیل داده استفاده می شود.
  2. سیم بکسل ساختار 6X19S+FC جرثقیل که بصورت مشترک در حفاری ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد و در ساختار خود از 6 استرند استفاده می کند. سیم بکسل جرثقیل و حفاری بصورت مغز فولادی نیز مورد استفاده قرار می گیرد و علاوه بر بافت نوع سیل در مواردی از بافت نوع استاندارد سیم بکسل که در آن قطر تمامی مفتول های سیم بکسل ثابت است استفاده می کند. در اغلب موارد سیم بکسل جرثقیل و حفاری بصورت آبکاری شده گالوانیزه سرد عرضه می شود و با تنسایل مقاومتی حداقل 1770 نیوتن بر میلیمتر مربع مورد استفاده قرار می گیرد.
  3. سیم بکسل 19X7 نتاب تاور کرین که در دسته منعطف ترین نوع سیم بکسل ها با وجود مقاومت کششی بسیار بالا قرار می گیرد. سیم بکسل نتاب با دارا بودن تعداد بالای رشته و استرند و تعداد کمی مفتول در هر استرند تولید شده و استفاده عمده آن در متراژ بالا بر روی تاورکرین ها می باشد. نوع بافت سیم بکسل نتاب بگونه ای است که جهت باز شدن  رشته های درونی خلاف جهت گردش رشته های بیرونی بوده و از این رو سیم بکسل نتاب در برابر باز شدن در هر جهت که عامل ایجاد لنگر و گشتاور بالاخص در مصارف تک رشته ای است مقاومت دارد.
  4. سیم بکسل 6X37 و 6X37 مغز فولادی که استفاده عمده آنها در ایجاد اسلینگ های سیم بکسلی می باشد. مقاومت کششی بسیار بالای این ساختار های سیم بکسل که اولی با بافت نوع وارینگتون سیل و دومی با بافت نوع استاندارد تولید می شود بسیار بالا می باشد. اسلینگ های سیم بکسلی با بکارگیری این ساختار ها و حتی با بکارگیری سیم بکسل نتاب از طریق پرس، بافت و یا سوکت زنی تولید می شوند.

زنجیر فولادی بار و مقایسه کاربری با سیم بکسل

زنجیر فولادی بار نیز از ابزار آلاتی است که به سبب سهولت در تولید و قیمت مناسب و البته مقاومت سایشی بالا و به دنبال آن طول عمر بسیار بالایی که دارد در صنایع بالاخص برای لیفتینگ بار استفاده بسیاری دارد. زنجیر ها اغلب در گرید های فولادی تولید می شوند اما گرید های پایین و آهنی آنها مانند زنجیر آهنی گرید G43 نیز که اغلب به رنگ نقره ای با آبکاری گالوانیزه سرد در بازار یافت می شود نیز وجود دارد. زنجیر فولادی بار G80 بدون تردید پر کاربردترین گرید و آلیاژ فولادی زنجیر در صنایع می باشد که برای لیفتینگ در تولید اسلینگ های زنجیری و حتی بر روی جرثقیل های برقی زنجیری و پولیفت ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

زنجیر فولادی G80 یا به رنگ مشکی بصورت فسفاته سطحی و یا بصورت آبکاری شده گالوانیزه سرد و گرم و در سایز های اینچی و میلیمتری مورد استفاده قرار گرفته و به روش فورج گرم تولید می شود. استاندارد های مختلفی از زنجیر فولادی بار وجود دارند که اغلب استاندارد های ابعادی بوده و بیانگر نسبت قطر دانه های زنجیر به ارتفاع دانه ها می باشند. گرید های بالاتری از زنجیر فولادی نیز وجود دارند مانند گرید G100 که به رنگ صورتی و گرید G120 که به رنگ آبی در بازار یافت می شود که دارای تنسایل مقاومت کششی بسیار بالایی هستند اما بطور خاص تولید شده دارای قیمت بالایی بوده و تا اندازه ای نیز به سبب بالا بودن درصد کربن در ساختار و عملیات ویژه حرارتی که دارند ترد می باشند. از برند های معتبر تولید کننده زنجیر فولادی در دنیا می توان به برند کروزبی آمریکا اشاره نمود.

 

منبع مقاله

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ مهر ۰۱ ، ۱۴:۰۳
علیرضا زاهدی

جنبش و حرکت بخش جدا ناپذیر صنایع می باشد. ایجاد انرژی جنبشی در ماشین آلات صنعتی به روش های مختلفی صورت می پذیرد. کاربری الکتروموتور ها در تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی جنبشی یکی از بی صدا ترین و پاک ترین روش ها می باشد که در بسیاری ماشین آلات صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد که انرژی خروجی از الکتروموتور بصورت انرژی جنبشی دورانی و بر روی یک شافت دوار تحویل داده می شود.

استفاده از موتور های احتراق داخلی یکی دیگر از روش ها در تبدیل سوخت های فسیلی به انژی جنبشی می باشد که در بسیاری از ماشین آلات صنعتی صورت گرفته که انرژی جنبشی خارجی بر روی میل لنگ بصورت رفت و برگشتی منتقل شده و میل لنگ انرژی جنبشی را بر روی یک شافت دوار تحویل می دهد.

شافت های دوار که در ماشین آلات صنعتی در تبدیل انرژی به انرژی جنبشی مورد استفاده قرار می گیرند برای داشتن ثبات در تعلیق و به منظور کاهش میزان اصطکاک از یکی از پر مصرف ترین قطعات صنعتی تحت نام یاتاقان برینگ Bearing استفاده می کنند. یاتاقان ها در شکل های بسیار متنوعی تولید می شوند و یک وضیفه واحد را بر عهده دارند. تعلیق بار همزمان با کاهش میزان سایش سطحی و ایجاد اصطکاک. اغلب انواع یاتاقان ها از نوع دوار هستند اما برخی انواع یاتاقان بصورت لاینیر یا خطی عمل می کنند که واگن ریل ها نمونه ای از آنها هستند.

بلبرینگ پر مصرف ترین نوع یاتاقان

در میان شکل های مختلف یاتاقان برینگ ها بلبرینگ ها که همانطور که از نام آنها مشخص است از ساچمه های کروی شکل در ساختار خود استفاده می کنند هستند. بلبرینگ ها در واقع دو بخش اصلی دارند که قفسه نگهدارنده ساچمه ها که وظیفه حفظ فاصله هندسی ساچمه ها بر روی خط قطری را بر عهده دارند و خود ساچمه ها که در اصل قلب بلبرینگ هستند تشکیل می شوند.

اغلب انواع بلبرینگ در دو طرف ساچمه ها از رینگ هایی بصورت تخت و یا شیار دار استفاده می کنند. از دیگر اجزای دائمی انواع بلبرینگ می توان به روان کننده که به شکل روغن و یا گریس بکار گرفته شده و با ایجاد یک لایه بسیار نازک بین ساچمه و رینگ از سایش و افزایش دمای بلبرینگ ممانعت به عمل می آورد می باشد. بلبرینگ ها بر حسب نوع باری که تعلیق می کنند به دسته های زیر قابل تقسیم بندی هستند.

تصویری از چندین یاتاقان برینگ
تصویری از چندین یاتاقان برینگ
  • بلبرینگ شعاعی شیار عمیق : این نوع از بلبرینگ ها در اتصالات شافت های افقی اغلب با ارتعاش و سرعت زاویه ای کم مورد استفاده قرار می گیرند.
  • بلبرینگ محوری کف گرد : نوعی خاص از بلبرینگ می باشد که برای تعلیق بار هایی که در راستای شافت وارد می شوند بکار گرفته می شود. در ساختار بلبرینگ کف گرد تمامی ساچمه ها بصورت هم سطح و هم تراز قرار می گیرند.
  • بلبرینگ تماس زاویه ای : نوعی خاص از بلبرینگ یاتاقان ها می باشد که در اصل برای اتصال شافت های افقی بکار می رود که دارای سرعت زاویه ای دوارن بالایی هستند.
  • بلبرینگ خود تنظیم : یکی از مهمترین دلایل از بین رفتن بلبرینگ، رولبرینگ، انواع یاتاقان و بسیاری از اتصالات صنعتی ارتعاشات و انحراف از محور می باشد. بلبرینگ خود تنظیم با قابلیت تنظیم زاویه اتصال نقشی موثر بر بهبود عملکرد و افزایش طول عمر بلبرینگ و اتصالات شافت دارد. این سری از بلبرینگ ها اغلب قابلیت انحراف از محور تا ۶ الی ۷ درجه را دارند.

انتخاب نوع بلبرینگ به نوع بار، میزان بار و شرایط کاری بستگی دارد. در شرایطی که میزان بار تعلیقی زیاد باشد برای کاهش تمرکز تنش در ساچمه ها اغلب از رولبرینگ بجای بلبرینگ استفاده می شود که یاتاقان هایی با ساچمه هایی در شکل های استوانه ای، سوزنی، مخروطی و بشکه ای بوده و میزان تمرکز تنش را کاهش می دهند.

 

منبه: دستی بر ایران

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ مهر ۰۱ ، ۱۸:۳۶
علیرضا زاهدی

جرثقیل های سقفی یک راهکار بسیار ایده آل برای لیفتینگ بار محسوب می شوند. جرثقیل های سقفی در تناژ کاری مختلف از ۲۰۰ کیلوگرم تا ۳۵ تن تولید می شوند و در انواع مختلفی قابل دسته بندی هستند. جرثقیل سقفی برای لیفتینگ بار نیاز به یک تکیه گاه سقفی قدرتمند که مطابق با ظرفیت لیفتینگ جرثقیل مشخص می شوند می باشد. برخی از جرثقیل ها از طریق قلاب به تکیه گاه سقفی اتصال پیدا می کنند که تنها قابلیت لیفتینگ عمودی بار را دارند و به جرثقیل های دو کاره شناخته می شوند. برخی دیگر از جرثقیل های سقفی دارای یک کالسکه یا ترولی هستند که بر روی ریل های سقفی حرکت می کند و به جرثقیل های چهار کاره شناخته می شوند. جرثقیل های سقفی از نظر نیروی محرک در دو دسته اصلی قابل دسته بندی هستند.

مقایسه جرثقیل سقفی تک فاز و سه فاز

  • جرثقیل سقفی برقی Electric hoist: این سری از جرثقیل های سقفی هم بصورت زنجیری و هم بصورت سیم بکسلی مورد استفاده قرار می گیرند. نیروی محرکه جرثقیل های برقی برای به حرکت در آوردن یک الکتروموتور یا موتور الکتریکی متصل به گیربکس جرثقیل مورد استفاده قرار می گیرد. جرثقیل تک فاز با اتصال به برق شهری عمل می کند حال آنکه جرثقیل های سه فاز که دارای قابلیت لیفتینگ بالاتری هستند نیاز به برق صنعتی دارند. جرثقیل برقی سه فاز هم بصورت سیم بکسلی و زنجیری تولید می شود. جرثقیل برقی تک فاز بصورت زنجیری مورد استفاهد قرار می گیرد. نمونه های بالابر ها و وینچ های سیم بکسلی تک فاز نیز البته در بازار یافت می شوند.
  • جرثقیل سقفی دستی Manual chain block: جرثقیل های سقفی دستی اغلب با قلاب سقفی و بصورت دو کاره مورد استفاده قرار می گیرند. جرثقیل های دستی از نوع زنجیری دارای یک زنجیر دستی هستند که گردش این زنجیر توسط نیروی کار به لیفتینگ بار می انجامد. البته نمونه هایی خاص از بالابر های زنجیری که تحت نام پولیفت یا جک زنجیری شناخته می شوند دارای یک اهرم دستی بوده و تا ظرفیت باری ۶ تن نیز مورد استفاده قرار می گیرند. البته نمونه هایی از جرثقیل های دستی سیم بکسلی نیز وجود دارد که تحت نام تیفور با یک اهرم بصورت رفت و برگشتی عمل می کند.

جرثقیل تک فاز کاتو KATO

در اغلب موارد به سبب دسترسی به برق صنعتی در محیط های کارگاهی از جرثقیل های سه فاز برقی استفاده می شود. در حالی که جرثقیل های سه فاز سقفی از نوع زنجیری تا تناژ ۱۰ تن مورد استفاده قرار می گیرند جرثقیل های سقفی زنجیری تک فاز تا ظرفیت باری ۵ تن تولید می شوند. این جرثقیل ها که بصورت اتصال به پریز و برق خانگی نیز عمل می کنند دارای یک موتور الکتریکی که در تناژ برابر با نمونه های سه فاز سایز بزرگتری دارد استفاده می کنند. سایز بزرگتر الکتروموتور اتصالی به جرثقیل تک فاز برای داشتن سیم پیچ بیشتر و جبران ولتاژ پایین تر طراحی شده است.

جرثقیل سقفی برقی تک فاز با برند KATO محصول کشور چین می باشد که دارای زنجیری برای لیفتینگ بار به میزان 6 متر طراحی شده است. جرثقیل تک فاز کاتو در تناژ 1 الی 5 تن تولید می شود. زنجیر فولادی اتصال بار این جرثقیل تک فاز در سایز های 8 میلیمتر بصورت تک لا برای ظرفیت 1 تن الی سایز 10 میلیمتر دو لایه برای ظرفیت 10 تن مورد استفاده قرار می گیرد. سرعت لیفتینگ بار توسط جرثقیل تک فاز کاتو 1 الی 1.5 متر در دقیقه بر حسب تناژ بوده و از زنجیر فولادی در گرید G80 در اتصالات خود استفاده می کند.

علاوه بر قابلیت عملکرد با برق خانگی اتصال و عملکرد جرثقیل تک فاز به برق ژنراتور نیز از دیگر مزایای کاربری این ابزار لیفتینگ بار محسوب می شود. با وجود مزایای زیادی که در کاربری این جرثقیل تک فاز بیان شد استفاده از قلاب سقفی و کاربری بصورت دو کاره و صدای بیشتری که نسبت به جرثقیل های سه فاز دارد از معایب این ماشین آلات صنعتی است. در واقع از آنجا که گیربکس جرثقیل برقی تک فاز بصورت خشک کار می کند نسبت به جرثقیل های سه فاز که گیربکس آنها در روغن کار می کند صدای بیشتری تولید می کنند.

مقایسه جرثقیل سقفی با مگنت

مگنت صنعتی یکی دیگر از انواع ابزار آلات لیفتینگ بار می باشد که تنها برای لیفتینگ اجسام از جنس فلزی مگنت شو مورد استفاده قرار می گیرد. مگنت ها در تناژ مختلف از ۱۰۰ کیلوگرم الی ۱۰ تن و حتی برای کاربری های ساحلی در بار انداز ها تا ۲۰ تن نیز مورد استفاده قرار می گیرند. مگنت صنعتی با یک اهرم دستی عمل می کند که با گردش این اهرم قطب آهنرباهای داخلی بلوک مگنت به تقویت هم می پردازند حال آنکه با گردش در جهت عکس قطب ها همدیگر را خنثی می کنند. مگنت صنعتی ابزاری دائمی برای لیفتینگ فلز بوده و برای لیفتینگ نیاز به یک اتصال قدرتمند تکیه گاهی در سقف درست مانند جرثقیل های سقفی دارد.

از مزایای مگنت صنعتی به جرثقیل سقفی عدم نیاز به اتصالاتی چون قلاب و شگل، اتصال سریع به سطح و عدم نیاز به نیروی کاری زیاد در اتصال است. در کنار مزایای متعددی که کاربری با مگنت ها نسبت به جرثقیل ها دارد محدودیت کاربری تنها با فلز های مگنت شو و تغییر ظرفیت لیفتینگ مگنت بر حسب کیفیت سطح از معایب این ابزار لیفتینگ بار است. به بیان ساده تر حداکثر ظرفیت لیفتینگ مگنت در اتصال با ورق های آهنی با سطح کاملا مسطح و براق و در ضخامت بالای ۴۰ میلیمتر خاصل می شود. کاهش ضخامت ورق و یا وجود قوس های سطحی در اتصال مگنت به شدت سبب کاهش ظرفیت لیفتینگ بار توسط این ابزار لیفتینگ می شود.

 

منبع: وبسایت تحلیلی همیار سوشال

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ مهر ۰۱ ، ۱۰:۰۹
علیرضا زاهدی

در ماشین آلات صنعتی سنگین هر جا گذری از سیال باشد از نوعی فیلتر استفاده شده است. فیلتر آلات به منظور حذف آلاینده ها از سیالات مورد استفاده قرار می گیرند و در شکل های مختلف و از متریال گوناگونی تولید می شوند. نقش فیلتر صنعتی در افزایش راندمان خروجی از انواع موتور شامل موتور های احتراق دیزلی و بنزینی، موتور های کمپرسور و … بسیار هائز اهمیت می باشد. علاوه بر افزایش راندمان خروجی فیلتر های صنعتی بر جلوگیری از ایجاد سایش و رسوب در سیستم نیز ممانعت بوجود آورده و سبب افزایش طول عمر اجزای موتور ماشین آلات می شوند. فیلتر های صنعتی بر روی کلیه خودرو ها، ماشین آلات کشاورزی، معدنی و راهسازی، انواع کمپرسور، ژنراتور، جرثقیل و تاور کرین، انواع کشتی و لنچ و … اتصال پیدا می کنند.

مقایسه برند های فیلتر صنعتی

فیلتر صنعتی در شکل های متنوعی تولید می شود. از پرکاربرد ترین نوع فیلتر های صنعتی در حال حاضر فیلتر های پیچی Spin-on هستند که متشکل از یک کارتریج استوانه ای هستند که در داخل یک قوطی فلزی جای می گیرد. اتصال سریع فیلتر های پیچی، قابلیت سریع تعویض و حداقل میزان نشتی که با بکارگیری یک اورینگ در اتصال پدید می آید از مزایای کاربری فیلتر های صنعتی پیچی هستند. در برخی از موارد در صنایع از فیلتر های خطی inline نیز استفاده می شود. این در حالی است که فیلتر های استوانه ای کارتریجی بالاخص بصورت فیلتر هوا و فیلتر های تخت که برای پاکسازی هوای در گردش در کابین های ماشین آلات استفاده می شوند نیز از دیگر شکل های فیلتر صنعتی هستند.

انواع فیلتر ماشین آلات سنگین صنعتی

فیلتر های صنعتی برای تصفیه هوا، گازهای مختلف و مایعاتی مانند سوخت، روغن و آب مورد استفاده قرار می گیرند. پیش از معرفی برند های تولید کننده فیلتر صنعتی می بایست به معرفی انواع فیلتر ها بپردازیم. حساسیت فیلتر های مختلف صنعتی بر حسب نوع سیال و محل اتصال متفاوت می باشد.

  • فیلتر روغن صنعتی Lube filter: در موتور های احتراق داخلی از روغن بعنوان روان کننده، انتقال دهنده حرارت و انتقال دهنده آلاینده ها به فیلتر استفاده می شود. فیلتر روغن صنعتی یکی از مهمترین فیلتر های اتصالی می باشد که اغلب از نوع پیچی مورد استفاده قرار می گیرد. فیلتر روغن در دو نوع اصلی و بای پس مورد استفاده قرار می گیرد.
  • فیلتر سوخت Fuel filter: چه در موتور های بنزینی برای تصفیه بنزین و چه در موتور های دیزلی برای تصفیه و پاکسازی گازوئیل از فیلتر سوخت استفاده می شود. با توجه به گستردگی کاربری موتور های دیزلی فیلتر گازوئیل از پر مصرف ترین نوع فیلتر های سوخت می باشد که در دو نوع ساده و فیلتر سپراتور مورد استفاده قرار می گیرد. فیلتر سپراتور علاوه بر قابلیت جداسازی ذرات جامد معلق به پاکسازی گازوئیل از قطرات ریز آب نیز پرداخته و از این منظر به افزایش راندمان کاری موتور کمک می کند.
  • فیلتر هوا Air filter: فیلتر های هوا در دو نوع اصلی فیلتر هوای موتور و فیلتر هوای کابین دسته بندی می شوند که فیلتر هوای موتور اغلب از نوع استوانه ای و فیلتر هوای کابین بصورت تخت مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر کاربری بر روی موتور فیلتر هوای استوانه ای بر روی کمپرسور ها نیز استفاده می شود.
  • فیلتر روغن از هوای کمپرسور: این سری از فیلتر های صنعتی نوعی خاصی از فیلتر هستند که در خروجی پمپ اسکرو کمپرسور ها مورد استفاده قرار گرفته و وظیفه جداسازی قطرات پودری روغن از هوای کمپرسور را دارند. فیلتر کمپرسور در دسته فیلتر سپراتور قرار داشته و با برند های مختلفی از جمله فیلتر ترکان مورد استفاده قرار می گیرد.

برند های تولید کننده فیلتر صنعتی

مشخصات فنی فیلتر های صنعتی شامل سایز، قابلیت جذب بر حسب میکرون، دبی جریان گردشی، حداکثر فشار کاری، حداکثر دمای کاری و مشخصاتی دیگر می باشد که مقایسه این قابلیت ها عملا برای کاربران میسر نمی باشد. از این رو یکی از ساده ترین روش ها برای انتخاب و بررسی کیفیت و مرغوبیت این محصولات صنعتی انتخاب و خرید بر حسب برند می باشد. برخی از معتبر ترین برند های تولید کننده فیلتر های صنعتی به قرار زیر هستند.

  • فیلتر دونالدسون DONALDSON: این محصول تولید کشور آمریکا می باشد که بر روی بسیاری از ماشین آلات صنعتی بصورت قطعه اصلی اتصال پیدا می کند. فیلتر روغن دونالدسون از نوع آبی رنگ با وجود قیمت بسیار بالا دارای قابلیت جذب ذرات معلق حتی تا ۳ میکرون را داشته و طول عمر بسیار بالایی نیز دارد.
  • فیلتر فیلیتگارد FLEETGUARD: این برند آمریکایی از زیر شاخه های برند کومنز Cummins می باشد که خود از معتبر ترین تولید کنندگان موتور های دیزلی در دنیا می باشد. فیلتر فیلیتگارد Fleetguard امروزه تحت نام Cummins filtration به بازار عرضه می شود. کیفیت بالا، قابلیت جذب و نگهداری میزان بالایی از آلاینده ها و عملکرد در دما و فشار بالا از مشخصات کیفی فیلتر فیلیتگارد آمریکا بوده و قیمت بالای آن را نیز توجیه می کند.
  • فیلتر مان MANN: این برند آلمانی به تولید انواع مختلفی از فیلتر آلات صنعتی با استاندارد هایی فراتر از استاندارد های جهانی می پردازد. فیلتر مان المان بالاخص بصورت تخصصی در تولید فیلتر روغن صنعتی و فیلتر های هوای موتور و کابین فعالیت می کند. کیفیت بسیار بالای فیلتر مان MANN سبب شده است تا برند DEUTZ آلمان از پیشگامان تولید موتور های دیزلی برای تولید فیلتر هایی با نام اختصاصی خود از برند مان استفاده نماید.
  • فیلتر کمپرسور ترکان TURKAN: این برند ایرانی به تولید فیلتر های سپراتور روغن از هوای کمپرسور پرداخته و محصولاتی با بالاترین و مرغوب ترین کیفیت به بازار عرضه می کند. فیلتر ترکان دارای اتصال پیوسته بوده و قابلیت کاربری با ارت گیر ها را نیز دارد. استفاده از کارتریج هایی با کیفیت بسیار بالا در جذب، ادغام و نگهداری روغن از مشخصات اصلی فیلتر ترکان می باشد.
  • فیلتر کاترپیلار CAT: برند آمریکایی کاترپیلار یکی از شناخته شده ترین برند ها بالاخص در زمینه تولید ماشین آلات راسازی و معدنی شامل انواع لودر، بیل مکانیکی و بولدوزر می باشد. فیلتر کاترپیلار با استاندارد های آمریکایی تولید شده و بر روی بسیاری از ماشین آلات صنعتی بالاخص انواع موتور های کشتی و لنچ ها اتصال پیدا می کند. تکنولوژی ویژه برند کاترپیلار در تولید کارتریج هایی که دبی بسیار بالایی از جریان سیال را عبور می دهند منحصر به فرد می باشد.
  • فیلتر صنعتی جیمکو JIMCO: کشور اندونزی در سال های اخیر پیش رفت های قابل توجهی در تولید فیلتر آلات صنعتی داشته است. دو مورد از برند های معتبر فیلتر تولیدی توسط کشور اندونزی فیلتر ساکورا SAKURA با قدمتی 45 ساله و فیلتر جیمکو JIMCO با قدمتی 15 ساله می باشد. فیلتر صنعتی جیمکو دارای کیفیت بسیار بالا و قیمتی رقابتی نسبت به بسیاری دیگر از برند های تولید کننده فیلتر صنعتی می باشد.

منبع مقاله: وبسایت همیار سوشال

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ مهر ۰۱ ، ۰۸:۲۴
علیرضا زاهدی

در صنایع سبک و سنگین از نقاله ها برای انتقال مواد در شکل های مختلف از پودری تا بسته ها در مراحل مختلف تولید و بسته بندی بندی استفاده می شود. بر روی نقاله های صنعتی از نوعی تسمه که به تسمه نوار نقاله شناخته می شود استفاده می شود که نقش حامل را ایفا می کند. در صنایع غذایی، کارخانجات کچ و سیمان، صنایع قند و شکر و ... از تسمه های نوار نقاله در شکل ها و متریال مختلفی استفاده می شود. انتخاب نوع و متریال بکار رفته در تولید تسمه نقاله به شرایط کاربری و نوع ماده ای که حمل می کند بستگی دارد.

تسمه های پلیمری نقاله امروزه اغلب از ترکیبات پلی یورتان PU تولید می شوند. این در حالی است که در گذشته از لاستیک برای این کاربری استفاده می شده است. پلی یورتان دارای درصدی لاستیک در ترکیبات شیمیایی خود می باشد که همراه با برخی افزودنی های پلیمری دیگر که مقاومت سایشی بسیار بالا در تماس با سطوح، مقاومت حرارتی بالاتر و چقرمگی بیشتر را به همراه دارد می باشد. تسمه های نوار نقاله پلیمری بصورت توپ یا کلاف های باز اغلب در عرض 1 متر یا 1.5 متر به بازار عرضه شده و طبق نیاز صنعتی برش می خورند. قسمت برش خورده از تسمه نقاله به روش های جوش حرارتی برای ایجاد یک حلقه بسته برای اتصال بر روی نقاله اتصال پیدا می کند.

استاندارد FDA در کاربری تسمه نقاله

 

در اغلب کاربری های صنعتی استفاده از تسمه های نقاله که دارای مقاومت سایشی، کششی و حرارتی بالایی باشند اکتفا می کند. با این وجود زمانیکه بحث از صنایع غذایی و دارویی پیش می آید استاندارد های متعددی مربوط به سلامت غذایی و جلوگیری از آلودگی و مسمومیت نیز سر راه تولید کنندگان قرار می گیرد. استاندارد FDA یکی از شناخته شده ترین استاندارد های جهانی در تامین سلامت و بهداشت غذایی بوذده که بر نحوه تولید، بسته بندی و انتقال مواد غذایی نظارت دارد. این استاندارد شرایط و مشخصات متعددی را نیز برای بکارگیری تسمه های نقاله در بسته بندی و انتقال مواد غذایی تبیین نموده است.

تسمه نوار نقاله مواد غذایی می بایست از ترکیبات شیمیایی تولید شده باشند که در تماس با انواع سطوح تر و چرب مواد غذایی اهم از دانه های خوراکی، گیاهان و بالاخص گوشت حداقل واکنش پذیری شیمیایی را داشته باشد. چسبندگی سطحی بسیار پایین، عدم مسمومیت زایی در تماس سطحی، مقاومت سایشی بالا در برابر ایجاد خراش، مقاومت در برابر شوینده های صنعتی و ترجیحا رنگ روشن که بصورت بصری بتوان از تمیز بودن سطح تسمه اطمینان حاصل نمود از دیگر مشخصات کیفی تسمه های نقاله مورد استفاده در صنایع غذایی می باشند.

  • عدم واکنش پذیری سطحی: استفاده از ترکیبات شیمیایی که می توانند با اسید های چرب مواد ترکیب شوند سبب برداشته شدن یک لایه کوچک از سطح تسمه نقاله و چسبیدن به سطح مواد غذایی می شود که مسمومیت غذایی را به دنبال دارد. تسمه های پلی یورتان به خودی خود دارای مقاومت لازم در برابر اسید های چرب نیستند و اغلب با روکش PVC پوشانیده می شوند.
  • مقاومت در برابر شوینده ها: تسمه های نقاله مورد استفاده در صنایع غذایی بصورت دوره ای توسط شوینده های قوی شستشو می شوند. این امر در مورد تسمه هایی که برای انتقال گوشت مورد استفاده قرار می گیرند بصورت روزانه با شوینده های اسیدی قوی به منظور بهداشت و مسمومیت زدایی و جلوگیری از انتشار بو های نا مطبوع صورت می پذیرد. از این رو عدم واکنش پذیری سطح تسمه نقاله با شوینده های صنعتی از دیگر فاکتور های کیفی محسوب می شود.
  • مقاومت سایشی بالا: ایجاد خراش های سطحی بر روی تسمه نقاله مواد غذایی می تواند سبب تجمع میکروب ها و باکتری ها گردد. از این رو مقاومت در برابر سایش و مقاومت در برابر ضربه دو فاکتور دیگر کیفی تسمه های نقاله مورد استفاده در صنایع غذایی هستند.

تسمه نقاله مواد غذایی با روکش PVC

71

یکی از پر کاربرد ترین تسمه های نقاله در انتقال مواد تسمه هایی با روکش PVC می باشند. این تسمه ها در قسمت مغزی از پلی یورتان و حتی گاهی لاستیک تولید می شوند که بر روی سطح بیرونی آنها با یک لایه نازک از PVC پوشانیده شده است. PVC یا پلی ونیل کلرید مشخصات شیمیایی مطابق با استاندارد FDA در انتقال مواد غذایی را داشته و واکنش پذیری بسیار اندکی دارد، در تماس با چربی گوشت عکس العملی نداشته و قابلیت شستشو با مواد شوینده را دارد. در اغلب موارد PVC بکار گرفته شده بر روی تسمه های نقاله مواد غذایی به رنگ سفید می باشند.

تسمه نقاله پلاستیکی در انقال مواد غذایی

ایده آل ترین نوع تسمه نقاله برای انتقال مواد غذایی طبق استاندارد FDA تسمه های پلاستیکی هستند که از جنس PVC بصورت خشک تولید می شوند. این تسمه ها حتی در قسمت مغزی نیز از ترکیبات پلاستیکی تولید شده اند و از این رو انعطاف نداشته می بایست برای ایجاد یکپارچگی در اتصال آنها از اتصال بخش بخش بصورت اجزای کلیکی استفاده نمود. این اتصال سبب ایجاد حفره هایی بر روی تسمه نقاله پلاستیکی شده و از این رو برای انتقال مواد پودری و یا دانه های ریز خوراکی مناسب نیستند.

تسمه نقاله پلاستیکی اغلب به رنگ آبی رنگ و گاهی به رنگ سفید مورد استفاده قرار می گیرد و بهترین انتخاب در انتقال گوشت، مرغ و ماهی محسوب می شود. مقاومت سایشی بالا، قابلیت شستشو با هر گونه شوینده قوی، چسبندگی سطحی بسیار پایین که حتی در تماس با قطرات آب سبب خشک شدن سریع تسمه می شود از دیگر مشخصات کیفی تسمه های نقاله مصرفی در صنایع غذایی محسوب می شود.

 

منبع مقاله: افکار نیوز

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ مهر ۰۱ ، ۰۸:۲۲
علیرضا زاهدی