پیچ و مهره آژاکس

تولید کننده انواع پیچ و مهره شش گوش ، آلن و استادبولت

پیچ و مهره آژاکس

تولید کننده انواع پیچ و مهره شش گوش ، آلن و استادبولت

اطلاعات تخصصی در دنیای صنایع پیچ و مهره بررسی عملکرد پیچ و مهره های استاندارد در دستگاه های مختلف و مقایسه در جهت ارتقای دانش مهندسین

آخرین مطالب

۱ مطلب در تیر ۱۴۰۱ ثبت شده است

روغن با مشخصات مکانیکی مختلف با اهداف متفاوتی در ماشین آلات صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. انواع روغن موتور (با نقش روان کنندگی) و روغن هیدرولیک (برای انتقال فشار و قدرت) از مهمترین انواع روغن های صنعتی محسوب می شوند. روغن صنعتی طی سیکل های کاری مختلف به جذب آلاینده ها اغلب در فاز جامد می پردازد. این آلاینده ها یا به شکل پلیسه های میکرونی فلزی هستند که ناشی از حرکت اجزای مکانیکی مانند پروانه پمپ و یا پیستون و رینگ در داخل سیلندر ها جدا شده اند. وجود این آلاینده ها در روغن هیدرولیک می تواند آسیب های جدی به اجزای هیدرولیک موتور وارد کرده و سبب کاهش راندمان کاری موتور شوند. از این رو از انواع مختلفی فیلتر های روغن صنعتی استفاده می شود. در یک دسته بندی کلی می توان فیلتر های روغن را در دو دسته اصلی به شرح زیر دسته بندی نمود.

 

فیلتر روغن صنعنی Spin-on

  • فیلتر روغن موتو Engine oil filter: از این فیلتر ها اغلب به شکل استوانه ای بر روی موتور های احتراق داخلی شامل موتور های بنزینی و دیزلی استفاده می شود. این سری از فیلتر ها گاهی بر روی ماشین آلات صنعتی دیگر مانند کمپرسور ها نیز مورد استفاده قرار می گیرند. کارتریج فیلتر روغن موتور از الیاف سلولزی تولید می شود.
  • فیلتر روغن هیدرولیک Hydraulic oil filter: این سری از فیلتر های صنعتی هم بصورت قوطی فلزی و هم بصورت کارتریجی مورد استفاده قرار می گیرند. کارتریج سلولزی فیلتر های هیدرولیک اغلب توسط یک مش فلزی پوشانیده می شود که به منظور جلوگیری از فروپاشی الیاف سلولزی کارتریج فیلتر روغن هیدرولیک در تماس با روغن در دما و فشار بالا مورد استفاده قرار می گیرد.

فیلتر روغن کارتریجی و پیچی

اغلب فیلتر های روغن صنعتی که بر روی ماشین آلات اتصال پیدا می کنند به سبب سهولت در اتصال، آب بندی مناسب و نیاز کمتر به فرایند حفظ و نگهداری از نوع پیچی Spin-on مصرف می شوند. این فیلتر های روغن دارای یک قوطی فلزی نگهدارنده  هستند که در داخل آنها از یک کارتریج استوانه ای استفاده شده است که در پایین دارای دریچه هایی برای ورود خروج روغن هستند. اتصال این فیلتر های پیچی روغن با بکارگیری یک واشر اورینگ صورت می پذیرد.

 

فیلتر های کارتریجی در واقع مغز فیلتر های پیچی هستند که بصورت استوانه هایی بر روی برخی از ماشین آلات اتصال پیدا می کنند. فیلتر های کارتریجی اغلب در سایز های بزرگ که نمونه های پیچی برای آنها وجود ندارد بعنوان مثال برای تصفیه روغن ماشین های تراشکاری مورد استفاده قرار می گیرند.

فیلتر روغن Bypass چیست؟

زمانیکه مانفذ فیلتر روغن صنعتی با الاینده ها پر می شود جریان روغن با سرعت، دبی و فشار کمتری صورت می پذیرد. این امر سبب عدم تغذیه مناسب موتور توسط روغن می شود که می تواند سبب آسیب های جدی به موتور گردد. در این موارد بسیاری از تولید کنندگان فیلتر آلات صنعتی از یک فیلتر موازی تحت نام فیلتر اطمینان Bypass استفاده می کنند. زمانیکه افت فشار بالایی در روغن خروجی از فیلتر اصلی روغن پدید می آید روغن از داخل فیلتر Bypass که اغلب دارای ساختاری پنبه ای است عبور می کند.

منبع : مانا فیلتر

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ تیر ۰۱ ، ۱۱:۱۸
علیرضا زاهدی