پیچ و مهره آژاکس

تولید کننده انواع پیچ و مهره شش گوش ، آلن و استادبولت

پیچ و مهره آژاکس

تولید کننده انواع پیچ و مهره شش گوش ، آلن و استادبولت

اطلاعات تخصصی در دنیای صنایع پیچ و مهره بررسی عملکرد پیچ و مهره های استاندارد در دستگاه های مختلف و مقایسه در جهت ارتقای دانش مهندسین

آخرین مطالب

۲ مطلب در دی ۱۴۰۲ ثبت شده است

تست ظاهری کیفیت سیم بکسل

به نقل از جهان نیوز "سیم بکسل یا طناب فولادی Steel wire rope یک محصول صنعتی با کاربری بسیار گسترده در صنایع حمل و نقل، ساختمان، لیفتینگ، حفاری، معدن و سازه‌های صنعتی می‌باشد. سیم بکسل‌ها دارای تنوع بسیار گسترده‌ای می‌باشند بگونه‌ای که با در نظر داشتن سایزهای مختلف ده‌ها هزار گونه از سیم بکسل‌ها را می‌توان در داخل بروشورهای برندهای مختلف تولید کننده یافت. سیم بکسل‌ها در گریدهای مختلف فولادی و استیل با انواع مختلفی از مغزی‌ها شامل مغزی الیاف کنف، مغزی پلی پروپیلن PP، مغزی سیزال و مغزی فولادی به بازار عرضه می‌شوند.

سیم بکسل ها از بافت چند رشته یا استرند Strand تولید می‌شوند که هر استرند خود از بافت چند مفتول پدید می‌آید. قطر مفتول‌های بکار گرفته شده در هر استرند و یا در کل سیم بکسل می‌تواند یکسان (بافت استاندارد) و یا متفاوت باشد که انواع دیگری از بافت‌ها را پدید می‌آورد. علاوه بر بافت شکل و پروفیل برش خورده مفتول‌های بیرونی سیم بکسل می‌توانند بصورت دایره‌ای ساده و یا بصورت تخت باشند که در این صورت سیم بکسل کامپکت Compact نامیده شده و دارای مقاومت سایشی بسیار بالایی خواهند بود."

اغلب مشخصات کیفی سیم بکسل ها تابع متریال و ترکیبات شیمیایی بکار گرفته شده در آلیاژ مفتول و عملیات حرارتی است که به منظور افزایش دو کمیت مکانیکی سیم بکسل یعنی تنسایل مقاومت کششی و سختی سطحی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دو مورد از مشخصات کیفی تنها با تست کشش و سایش بصورت آزمایشگاهی قابل بررسی بوده و بصورت ظاهری و چشمی قابل بررسی نیستند. در زیر به مهمترین مشخصات کیفی سیم بکسل پرداخته و مواردی که بصورت ظاهری قابل بررسی هستند را بصورت مشخص بیان می‌کنیم. مشاهده

انواع ساختار سیم بکسل



• ساختار Structure سیم بکسل: ساختار یک سیم بکسل بصورت حاصل ضرب تعداد رشته‌ها یا استرندها با تعداد مفتول‌ها مشخص می‌شود و بصورت ظاهری قابل مشاهده است. از پر کاربردترین ساختار های سیم بکسل 6X19 که در اتصالات جرثقیل سقفی، حفاری و حتی در اسلینگ‌های سیم بکسلی مورد استفاده قرار می‌گیرد می‌باشد. سیم بکسل‌های آسانسوری با ساختار 8X19 و سیم بکسل‌های نتاب اتصال تاور کرین ها با ساختار 19X7 دارای بیشترین میزان کاربری هستند.

• بافت Weaving سیم بکسل: در واقع چهار نوع بافت اصلی و چند بافت ترکیبی در تولید سیم بکسل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. بافت سیم بکسل نشان دهنده برابری و یا عدم برابری قطر مفتول‌های بکار رفته در رشته‌ها و یا در کل سیم بکسل می‌باشد. چهار نوع بافت اصلی سیم بکسل‌ها شامل بافت استاندارد Standard، بافت سیل Seale که در ادامه ساختار سیم بکسل با حرف S بکار گرفته می‌شود (سیم بکسل‌های آسانسوری از این نوع بافت تبعیت می‌کنند)، بافت وارینگتون Warrington که با حرف W در ادامه ساختار سیم بکسل بکار گرفته می‌شود و بافت فیلر Filler مورد استفاده قرار می‌گیرند. بافت سیم بکسل می‌تواند بصورت ظاهری مورد بررسی قرار گیرد.

•  متریال بکار رفته در تولید سیم بکسل: در کل سیم بکسل‌ها یا از گریدهای فولادی تولید می‌شوند و یا از گریدهای استنلس استیل. این مورد از مشخصات سیم بکسل‌ها نیز بصورت بصری قابل تشخیص می‌باشد. سیم بکسل استیل سطحی بسیار براق بدون آبکاری سطحی و رنگی مایل به زرد دارد حال آنکه سیم بکسل‌های فولادی یا بصورت آبکاری گالوانیزه با رنگ نقره‌ای و یا بصورت سیاه با روکش و پوشش گریس و روغن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

• تنسایل سیم بکسل Tensile: این مشخصه مکانیکی معیاری برای تشخیص قابلیت کششی سیم بکسل می‌باشد که تنها با روش تست کشش قابل بررسی بوده و امکان بررسی بصری این مشخصه وجود ندارد. سیم بکسل‌های استنلس استیل اغلب با تنسایل 1570 نیوتن بر میلیمتر مربع به بازار عرضه می‌شوند حال آنکه تنسایل سیم بکسل‌های فولادی در بازه وسیعی از 1500 الی 2100 نیوتن بر میلیمتر مربع تغییر می‌کند. سیم بکسل مصرفی در اتصالات تاور کرین ها بصورت نتاب و اغلب از تنسایل بالا یعنی میزان حداقل 1770 و یا 1960 نیوتن بر میلیمتر مربع استفاده می‌کنند.

• انعطاف سیم بکسل: در داخل ترکیبات شیمیایی مفتول های سیم بکسل اغلب از درصد اندکی عنصر فلزی وانادیوم استفاده می‌کنند که به بالا رفتن انعطاف مفتول‌های سیم بکسل می‌انجامد. سیم بکسلی که اولا انعطاف بالایی داشته باشد و ثانیا پس از خد شدن و اعمال تنش خمشی به سرعت به وضعیت اولیه خود بازگردد دارای کیفیت مناسبی است. این فاکتور کیفی نیز بصورت بصری قابل تست و مشاهده است.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ دی ۰۲ ، ۱۰:۵۳
علیرضا زاهدی

به نقل از VCP "فیلتر سپرایتور کمپرسور نوعی از فیلتر های استوانه ای کارتریجی می باشد که بر روی کمپرسور های اسکرو اتصال پیدا می کند. فیلتر سپرایتور کمپرسور به منظور جداسازی روغن از هوای فشرده خروجی کمپرسور های اسکرو مورد استفاده قرار گرفته و دارای الیاف مصنوعی بعنوان مغزی جاذب روغن می باشد. سطح بیرونی این فیلتر صنعتی توسط یک مش فلزی پوشانیده شده تا در برابر دما و فشار بالای هوای فشرده از فروپاشی الیاف فیلتر جلوگیری کند."

 

در واقع کمپرسور ها از یک پمپ اسکرو که هوا را از یک سمت مکش کرده و در سمت دیگر با فشار بالا تحویل می دهد استفاده می کنند. طی این فرایند هم به منظور روان کاری حرکت دنده های اسپرال پمپ و هم به منظور پر کردن منافذ بین دنده ها که اجازه پس زدن هوا را می دهند از روغن صنعتی استفاده می شود. این روغن در خروجی بصورت پودری با هوای فشرده مخلوط بوده و در صورت عدم استفاده از فیلتر سپرایتور کمپرسور اولا در خروجی به دستگاه مصرف کننده هوای فشرده آسیب می زند و ثانیا سبب هدر رفتن روغن و افزایش هزینه های جانبی می گردد. هوای فشرده ابتدا به یک صفحه فلزی برخورد کرده تا روغن با ابعاد بالاتر از آن حذف شود و در نهایت با عبور از فیلتر سپرایتور کمپرسور بصورت پاکیزه در می آید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ دی ۰۲ ، ۰۹:۳۹
علیرضا زاهدی