پیچ و مهره آژاکس

تولید کننده انواع پیچ و مهره شش گوش ، آلن و استادبولت

پیچ و مهره آژاکس

تولید کننده انواع پیچ و مهره شش گوش ، آلن و استادبولت

اطلاعات تخصصی در دنیای صنایع پیچ و مهره بررسی عملکرد پیچ و مهره های استاندارد در دستگاه های مختلف و مقایسه در جهت ارتقای دانش مهندسین

آخرین مطالب

۱۱ مطلب در آذر ۱۴۰۱ ثبت شده است

آشنایی با نوک پیچ گوشتی

پیچ گوشتی بعنوان یکی از ابزارآلات دستی پرکاربرد در صنعت و مصارف کارگاهی و خانگی به حساب میآید ، پیچ گوشتی به دو دسه پیچ گوشتی دستی و برقی تقسیم میگردد . لازم بذکر است ، با توجه به کاربرد بالا پیچ گوشتی در سایز های سری مختلف  ، این امکان وجود دارد با عوض کردن سری پیچ گوشتی در هزینه و زمان صرف جویی کرد . نکته بسیار مهم انتخواب مناسب نوک پیچ گوشتی میباشد که دارای استحکام بالا و کیفیت مناسب باشد.
بازرگانی ایران مهر بعنوان تنها نماینده رسمی نوک پیچ گوشتی اگزون (نوک پیچ گوشتی اگسون EXXON ) در ایران و تامین کننده انواع تجهیزات صنعتی شامل نوک پیچ گوشتی با برند های معتبر (نوک پیچ گوشتی کینگ ، نوک پیچ گوشتی king و نوک پیچ گوشتی رونیکس  ، نوک پیچ گوشتی RONIX  و نوک پیچ گوشتی ماکیتا ، نوک پیچ گوشتی MAKITA ) در ایران میباشد .


خرید بهترین نوع نوک پیچ گوشتی


برای خرید سرپیچ گوشتی نوع مصرف بسیار مهم است در مصارف صنعتی در هنگام کارهای متوالی از جمله ام دی غاف کار ها که معمولا از نوک پیچ گوشتی به مراتب بیشتر استفاده میکننده نوک پیچ گوشتی ممکن است خرده شود لذا انتخاب نوک که از برند معتبر و جنس با کیفیت باشد بسیار مهم است . نوک پیچ گوشتی میتواند از تیتانیوم یا انواع فلزات دیگر باشد و حتی دارای خاشیت مغناطیسی باشد. در این خصوص و مشاوره در خرید نوک پیچ گوشتی با برند اصلی ( نوک پیچ گوشتی EXXON و نوک پیچ گوشتی RONIX  ) با واردکننده اصلی نوک پیچ گوشتی ایران بازرگانی ایران مهر تماس گرفته شود .
نوک پیچ گوشتی   اگزون ، نوک پیچ گوشتی   اگسون ، نوک پیچ گوشتی exxon ، قیمت نوک پیچ گوشتی  ، فروش سری نوک پیچ گوشتی  ،  تامین نوک پیچ گوشتی  ، فروش انواع نوک پیچ گوشتی  با ارسال رایگان ،  نوک پیچ گوشتی  میلواکی نوک پیچ گوشتی  ماکیتا ،  نوک پیچ گوشتی  بوش ، نوک پیچ گوشتی  رونیکس ، نوک پیچ گوشتی  شارژی ، نوک پیچ گوشتی  بلند ، نوک پیچ گوشتی  چهارسو ، ست سر نوک پیچ گوشتی  متابو ، استعلام قیمت روز نوک پیچ گوشتی ، نوک پیچ گوشتی آلمانی ، نوک پیچ گوشتی آمریکایی ، نوک پیچ گوشتی چینی ، نوک پیچ گوشتی ژاپنی ، نوک پیچ گوشتی ام دی اف ، قیمت نوک پیچ گوشتی ام دی اف ، خرید عمده نوک پیچ گوشتی ام دی اف ، تعویض نوک پیچ گوشتی ام دی اف ، کاتالوگ نوک پیچ گوشتی ام دی اف .

نوک پیچ گوشتی

 

منبع: فانوس زاگرس

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آذر ۰۱ ، ۰۹:۵۷
علیرضا زاهدی

بیل مکانیکی یکی از پر کاربرد ترین نوع ماشین آلات راهسازی و معدنی می باشد که با ظرفیت های مختلف و برند های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. بیل های مکانیکی اغلب در دو دسته اصلی یعنی بیل های چرخ زنجیری و بیل های مکانیکی چرخ لاستیکی قابل دسته بندی هستند. در مقایسه با لودر ها اغلب بیل های مکانیکی دارای ظرفیت باکت کمتری برای بارگیری هستند اما درجه آزادی بالاتر، امکان عملکرد در شرایط سخت تر و با دامنه حرکت وسیعتری تولید می شوند و از این رو کاربری بیل مکانیکی در مقایسه با لودر ها در صنایع برای راهسازی و صنایع معدنی گسترده تر می باشد.

بیل مکانیکی هیوندا HYUNDAI ماشینی قدرتمند با توان کاری و گشتاور حرکتی بالا و محصول کشور کره جنوبی می باشد. کد های مختلفی از بیل مکانیکی هیوندا مانند R140, R170, R210, R210LC, R220 در ایران در حال فعالیت هستند. از نظر عملکرد سرعت عمل بیل مکانیکی هیوندا اغلب بالاتر از برند های هم رده مانند ولوو، کاترپیلار و لیبهر می باشد و بصورت گسترده تری در ایران مورد استفاده قرار دارد. شاید تنها برند از بیل های مکانیکی که از نظر گستردگی کاربری بالاتر از بیل هیوندا باشد نمونه هایی از برند ژاپنی کوماتسو Komatsu می باشد.

لوازم موتوری بیل مکانیکی هیوندا

لوازم موتوری بیل مکانیکی هیوندا یکی از مصرفی ترین نوع لوازم می باشد که بصورت دوره ای با توجه به فشار بالا و تنش هایی که بر اجزای موتور وارد می شود نیاز به تعویض پیدا می کنند. استفاده از موتور های دیزلی بر روی ماشین آلات راهسازی و معدنی مانند موتور های دیزلی دویتس DEUTZ و کومنز CUMMINS که گشتاور خروجی بالایی را متناسب با نیاز عملکرد ماشین آلات راهسازی و معدنی فراهم می آورند نیاز به لوازم و قطعاتی متناسب با اتصالات این موتور ها را بوجود می آورد.

لوازم موتوری ماشین آلات راهسازی هیوندا HYUNDAI شامل بلوک سیلندر و اجزای داخلی مانند پیستون، لاینر یا بوش، سوپاپ های دود و هوا، واشر سر سیلندر، شاتون ها و یاتاقان ها می باشند. اجزای بسیاری در اتصالات موتور و برای تامین نیاز اجزای موتور نیز بکار گرفته می شوند که برخی از آنها در زیر دسته لوازم یدکی موتوری بیل هیوندا و برخی دیگر در زیر دسته لوازم برقی و یا لوازم هیدرولیک مورد استفاده قرار می گیرند. انواع واتر پمپ و اویل پمپ، انواع آکومولاتور (مخزن نیتروژن)، انواع فیلتر ها، سنسور ها و فیول پمپ ها در این دسته قرار می گیرند.

با توجه به بکارگیری سوخت گازوئیل در موتور های دیزلی استفاده از فیلتر گازوئیل و یا فیلتر سپراتور گازوئیل نیز برای بهبود کیفیت و عملکرد موتور های ماشین آلات راهسازی هیوندا و افزایش طول عمر از دیگر قطعات و اجزای مصرفی موتور بوده و در کنار انواع فیلتر روغن موتور و فیلتر هوای موتور در تصفیه سیالات ورودی به موتور بیل مکانیکی هیوندا نقش دارند.

برند های مختلف تولید کننده ماشین آلات راهسازی و معدنی

به نقل از روبکا، ماشین آلات راهسازی Construction machine علاوه بر این دو صنف گسترده صنعتی که در نام آنها قرار می گیرد در صنایع ساختمانی نیز دارای کاربری عمده ای بوده و از این رو با توجه به فراوانی عملکرد با برند های مختلفی نیز تولید می شوند. در گذشته ای نچندان دور تنها کشور های صنعتی بزرگ مانند آمریکا، ژاپن و کشور های اروپایی به تولید ماشین آلات راهسازی با توجه به تنش های شدیدی که بر آنها وارد می شود می پرداختند که از جمله این برند ها CAT آمریکا، کوماتسو KOMATSU ژاپن، ولوو VOLVO سوئد و لیبهر LIEBHERR آلمان بودند. اما با توجه به گسترش صنعت بالاخص در شرق آسیا امروزه کشور کره با تولید انواع بیل مکانیکی و ماشین آلات راهسازی هیوندا HYUNDAI و برند های چینی که در دهه اخیر با توجه به رشد صنعتی در کشور چین به تولید این ماشین آلات سنگین معدنی می پردازند نیز در لیست قرار دارند.

کاملا بدیهی می باشد که برند و کشور سازنده ماشین آلات معدنی و راهسازی بصورت مستقیم بر کیفیت و طول عمر نقش داشته و قیمت های متفاوتی نیز دارند. ماشین آلات راهسازی هیوندا و بالاخص بیل مکانیکی هیوندا به طول عمر بالا، قابلیت عملکرد در شرای کاری سخت، سرعت عمل بسیار بالا بالاخص در مقایسه با دیگر برند های معتبر تولید کننده بیل مکانیکی شهرت دارد.

 

l

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آذر ۰۱ ، ۱۵:۳۹
علیرضا زاهدی

در صنایع از پیچ و مهره ها بعنوان اتصالات اصلی صنعتی یاد می شود که در شکل های بسیار متنوع با گرید ها، سایز ها و قابلیت های مکانیکی و شیمیایی مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. پیچ و مهره های فلزی در کنار جوش های فلزی دو روش برای اتصالات قطعات، صفحات و سازه های فلزی به یکدیگر محسوب می شوند که هر یک دارای مزایا و معایب مربوط به خود می باشند اما در کل مزایای استفاده از پیچ و مهره ها در قیاس با جوش فلزات بسیار گسترده تر است. بعنوان مثال از پیچ و مهره ها می توان برای اتصال سطوح با جنس های مختلف و گرید های مختلف بعنوان مثال سطوح فلزی فولادی به سطوح برنزی استفاده نمود حال آنکه اتصال دو سطح با جنس مختلف از طریق جوشکاری مقدور نمی باشد. البته برای اتصال دو سطح با بکارگیری پیچ و مهره ها نیاز به ایجاد سوراخ سطحی در داخل سطح می باشد که این امر سبب تمرکز تنش در این نقاط شده و مقاومت سطح در برابر انواع تنش های کششی، برشی و پیچشی را کاهش می دهد.

پیچ و مهره های صنعتی بر حسب نوع کاربری که دارند در شکل های مختلفی تولید می شوند که متناسب با صنایع قابلیت های متفاوتی نیز از خود نشان می دهند. نوع متریال بکار گرفته شده در تولید پیچ و مهره ها نیز که می تواند از جنس ها و گرید های پایین آهنی گرفته تا گرید های بالای فولادی در کنار گرید های مختلف پیچ و مهره های استنلس استیل، تیتانیوم و متریال های خاص تر باشد هر یک مشخصات مکانیکی و شیمیایی ویژه ای را به پیچ و مهره ها می دهند که برای صنایع مختلفی مناسب می باشند. در زیر به بررسی انواع پیچ و مهره های صنعتی می پردازیم.

 

  1. پیچ و مهره های شش گوش Hex bolt  جزو اولیه ترین و پر کاربردترین نوع پیچ و مهره های صنعتی محسوب می شوند که در آن قطر جان پیچ در طول ثابت بوده و بسته به گرید و متریال می توانند با دنده درشت COARSE THREAD یا دنده ریز FINE THREAD تولید شوند. پیچ و مهره های شش گوش هم با سایز گل معمولی با استاندارد های DIN933 تمام دنده و DIN931 نیم دنده تولید می شوند و هم با گل درشت برای کاربری های سازه ها معروف به پیچ و مهره سازه و استاندارد DIN6914 در بازار عرضه می شوند.

  2. پیچ آلن CAP head screw که در واقع نوع مدرن پیچ و مهره های صنعتی محسوب می شود که کاربری شبیه به پیچ و مهره های شش گوش و در اتصالات ماشین آلات صنعتی دارد. پیچ آلن طبق استاندارد تنها بصورت نیم دنده تولید می شود اما بنا به درخواست بازار نمونه های تمام دنده آن نیز تولید شده است. پیچ آلن استاندارد DIN912 در دو گرید فولادی خشکه 8.8 و فولادی پر کربن 12.9 تولید می شود و بصورت آبکاری شده به بازار عرضه می شود. پیچ آلن استیل نیز در دو گرید A2 , A4 در بازار موجود می باشد.

  3. استاد بولت Stud Bolt در واقع دسته ای از پیچ و مهره های صنعتی را شامل می شود که بصورت تمام دنده یعنی به شکل میله بدون گل دنده شده می باشد و با دنده های درشت و اغلب با دنده های اینچی در بازار یافت می شود. استاد بولت ها هم در گرید های مختلفی فولادی و هم به شکل استاد بولت استیل تولید می شوند و دارای کاربری عمده در اتصالات لوله ها و فلنج ها، شیر آلات صنعتی و در کل در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی و صنایع آب و فاضلاب می باشند..

  4. پیچ متری Threaded Rod دارای شباهت هایی با استاد بولت ها می باشند اما استاندارد تولید پیچ متری متفاوت و دارای حساسیت های کمتری نسبت به استاد بولت ها است. پیچ متری هم از گرید های مختلف آهنی و بصورت آبکاری شده مورد استفاده قرار می گیرد و هم از جنس استنلس استیل تولید می شود. پیچ متری دارای کاربری عمده ای در صنایع ساختمانی و برای اتصالات کانال ها و صفحات فلزی است.

پیچ و مهره استیل

پیچ و مهره استیل که به رنگ نقره ای مایل به زرد دیده می شوند نمونه ای از پیچ و مهره های صنعتی هستند که در شکل های مختلف و معمولا در دو گرید A2 , A4 تولید می شوند. پیچ و مهره استنلس استیل به سبب وجود عناصر فلزی قدرتمند با قابلیت آزاد سازی الکترون بالا مانند کروه و نیکل در ساختار خود دارای سرعت زنگ زدگی بسیار کند در مقایسه با پیچ و مهره های آهنی و فولادی هستند. از این رو در مواردی که پیچ و مهره در تماس با آب، رطوبت و بسیاری از خورنده های صنعتی قرار می گیرد استفاده از پیچ و مهره استیل طول عمر اتصال را افزایش قابل توجهی می دهد. پیچ و مهره استیل آبکاری نمی شوند و مقاومت آنها در برابر خوردگی و زنگ زدگی ناشی از ترکیبات شیمیایی درونی آنها می باشد. سایز ها و شکل های مختلفی از پیچ و مهره استیل بصورت پیچ و مهره شش گوش استیل، پیچ آلن استیل، استاد بولت استیل، پیچ متری استیل و حتی انواع پیچ های ریز و واشر آلات از جنس استیل تولید می شوند.

قیمت پیچ و مهره استیل در مقایسه با پیچ و مهره های فولادی بالاتر می باشد چرا که دو عنصر یاد شد یعنی کروم که با درصدی نزدیک به 18% و نیکل که نزدیک به 8% در ترکیبات پیچ و مهره های استیل بکار گرفته می شوند دارای قیمت بالایی هستند. در مقایسه بین قابلیت های پیچ و مهره های استیل و فولادی می بایست به کمیت مکانیکی تنسایل اشاره نمود که در مورد پیچ و مهره استیل دارای مقدار عدد حدود 700 نیوتن بر میلیمتر مربع N/mm2 و در پیچ و مهره های فولادی در کمتربن میزان برای پیچ خشکه کلاس 8.8 و حدود 800 N/mm2 بوده که در گرید های بالاتر فولادی 10.9 حدود 1040 و 12.9 حدود 1200 N/mm2 می باشد و از این لحاظ قابلیت های مکانیکی پیچ و مهره فولادی بالاتر از پیچ و مهره های استیل می باشد. در زیر به معرفی گرید های کاربردی پیچ و مهره استیل می پردازیم.

  1. پیچ و مهره استیل A2 که معروف به استیل بگیر نیز می باشند و به میزان انبوهی در انواع شکل های پیچ و مهره تولید و عرضه می شوند. پیچ و مهره استیل A2 از استیل گرید 304 تولید می شوند و اندکی قابلیت جذب تحت میدان مغناطیسی آهنربا را دارند و از همین رو به استیل بگیر شهرت دارند.

  2. پیچ و مهره استیل A4 معروف به استیل نگیر می باشند و شاید بالاترین میزان مقاومت محیطی در برابر زنگ زدگی را در میان گرید های پیچ و مهره استیل دارند. از مفتول استیل 316 در تولید پیچ و مهره استیل A4 استفاده شده است که علاوه بر کروم و نیکل از عنصر فلزی مولیبدنیوم نیز در ترکیبات آن استفاده شده است. پیچ و مهره استیل A4 تحت تاثیر میدان مغناطیسی قرار نمی گیرند و از همین رو نیز به استیل نگیر شهرت دارند.

  3. پیچ و مهره استیل 312 قابلیت های این گرید از پیچ و مهره استیل که بصورت کاملا خاص و اغلب طبق درخواست مشتریان تولید می شود بیشتر از نوع مقاومت حرارتی می باشد.

منبع: وبسایت الف

پیچ و مهره صنعتی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ آذر ۰۱ ، ۱۴:۵۷
علیرضا زاهدی

یاتاقان Bearing یک قطعه صنعتی و کاملا مکانیکی می باشد که در اتصال محور ها، اکسل ها و شافت های صنعتی هر جا که یک حرکت دورانی وجود دارد مورد استفاده قرار می گیرد. یاتاقان ها از متریال های مختلفی تولید می شوند اما در اغلب موارد برای داشتن خواص مکانیکی مناسب از قبیل مقاومت در برابر بارگذاری وزنی ناشی از شافت و اتصالات، مقاومت حرارتی مناسب، مقاومت در برابر سایش و البته قابلیت چکش خواری بالا که یاتاقان را در برابر شکست تحت تنش، رزونانس و ضربه حفظ می کند در اغلب موارد از آلیاژ های ویژه فولادی در تولید یاتاقان استفاده می شود.

یاتاقان ها اغلب تحت تنش های شدیدی قرار می گیرند که این تنش می تواند از بار ناشی از اتصال شافت، شرایط محیطی عملکرد یاتاقان بلبرینگ و یا بر اثر سرعت زاویه ای بالای حرکت شافت باشد که سبب افزایش سایش،  اصطکاک و به دنبال آن حرارت در پیکر یاتاقان می شود. از این رو انتخاب متریال مناسب در تولید یاتاقان بلبرینگ ها که در واقع شامل دو کمیت مکانیکی ویژه یعنی تنسایل مقاومتی بالا و سختی سطحی مناسب می باشد از اولویت های تولید انواع یاتاقان بلبرینگ ها محسوب می شود. تنسایل کمیتی مکانیکی می باشد که برای بالا بردن آن اغلب با افزایش درصد کربن در ساختار و یا با انجام عملیات حرارتی ویژه صورت می پذیرد. سختی سطحی یاتاقان بلبرینگ ها و تنسایل معمولا بصورت همسو با هم عملکرده با بالا رفتن تنسایل یاتاقان طی فرایند حرارتی سختی سطحی نیز بالا می رود. البته علاوه بر میزان عددی سختی سطحی یاتاقان بلبرینگ ها میزان عمق سختی نیز دارای اهمیت بسیار بالایی است.

دسته بندی یاتاقان و یاتاقان بلبرینگ ها

یاتاقان ها دارای اشکال مختلفی هستند و دسته گسترده ای از اتصالات صنعتی را به خود اختصاص می دهند. برخی از انواع یاتاقان ها حتی بدون ساچمه عمل می کنند. در بحث گستردگی انواع یاتاقان همین میزان کافیست که بدانید بلبرینگ ها و رولبرینگ ها در واقع خود نوعی یاتاقان هستند که شکل ساده ای از رینگ و هوزینگ را برای تعلیق بار استفاده می کنند. یاتاقان ها اغلب از یک هوزینگ نگهدارنده که در بر گیرنده نوعی بلبرینگ، رولبرینگ و گاهی تنها ساچمه های داخلی است تشکیل شده اند. دسته بندی یاتاقان ها می تواند هم بر حسب نوع باری که تعلیق می کنند و هم بر حسب نوع اتصال هوزینگ صورت پذیرد. در زیر به برسی شکل های مختلف یاتاقان های صنعتی می پردازیم.

  1. یاتاقان های بالشتکی پیچ و مهره ای : اغلب برای تعلیق بار های محوری مورد استفاده قرار گرفته دارای یک هوزینگ چدنی می باشند که در بر گیرنده نوعی بلبرینگ شیار عمیق و یا رولبرینگ استوانه ای بوده و با استفاده از دو عدد شش چهار گوش اتصال پیدا می کند.
  2. یاتاقان های فلنج دار چهار پیچ: دسته ای از یاتاقان های صنعتی می باشد که در صورت داشتن بلبرینگ کف گرد در داخل برای تعلیق بار های محوری و در صورت داشتن بلبرینگ شیار عمیق برای تعلیق بار های شعاعی بر روی ماشین آلات صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. این دسته از یاتاقان ها نیاز به سطح مقطع بالایی برای نشستن بر روی ماشین آلات صنعتی هستند.
  3. یاتاقان های بیضوی فلنج دار: دارای شباهت زیادی با یاتاقان های چهار پیچ فلنج دار هستند اما نیاز به سطح مقطع اندکی برای اتصال داشته و با بکارگیری دو عدد پیچ شش گوش متصل می شوند.
  4. یاتاقان بلبرینگ ها: نوعی از اتصال هستند که بر روی برخی ماشین آلات صنعتی اتصال پیدا کرده و دارای یک هوزینگ به شکل گوی بوده که در بر گیرنده نوعی بلبرینگ و یا رولبرینگ در ساختار داخلی هستند.

اتصال یاتاقان بر روی ماشین آلات صنعتی

در بخش های مختلفی از ماشین آلات صنعتی از انواع یاتاقان استفاده می شود. برخی از این کاربری ها با فشار بالاتر و تحت تنش های بالاتری صورت می گیرند حال آنکه بر خی از آنها با تنش های محدود تری روبرو هستند. بعنوان مثال بر روی خودرو های سواری از انواع مختلفی یاتاقان و بلبرینگ در قسمت چرخ خودرو، گیربکس، دینام، کلاچ و فرمان خودرو استفاده می شود. بلبرینگ چرخ خودرو به سبب بار وزنی بسیار بالایی که تحمل می کند و تاثیر مستقیم شناب تند شونده و کند شونده خودرو بر روی آن طبیعتا تحت تاثیر تنش های بسیار بالاتری در مقایسه با دیگر انواع بلبرینگ و رولبرینگ بعنوان مثال رولبرینگ سوزنی کف گرد در فرمان خودرو قرار داشته و از برند های معتبر تولید کننده یاتاقان و بلبرینگ در آن استفاده می شود. 

در ماشین آلات صنعتی سنگین تر مانند ماشین آلات راهسازی و معدنی شامل انواع لودر ها، بیل های مکانیکی، بولدوزر ها، گریدر ها که نه تنها بدنه فولادی بسیار سنگینی دارند بلکه تحت عملکرد از طرف باکت متصل با تنش های بسیار زیادی نیز روبرو هستند اغلب از انواع بلبرینگ و رولبرینگ با برند های ویژه استفاده می شود. در قسمت چرخ ماشین آلات راهسازی که بیشترین تنش ها اعمال می شود از رولبرینگ های استوانه ای با برند های معتبری چون INA , FAG , TIMKEN که دو مورد اول تولید کشور آلمان و مورد دوم تولید کشور آمریکا است استفاده می شود.

نقش روان کننده ها در عملکرد انواع یاتاقان و بلبرینگ نه تنها در کاهش اصطکاک بلکه در تبادل حرارت و جلوگیری از افزایش بی رویه دمای یاتاقان بسیار موثر می باشد. از انواع مختلفی روغن و گریس با پایه های مختلف بعنوان روان کننده یاتاقان استفاده می شود که با تشکیل یک فیلم نازک از روغن بین لایه ها و بین ساچمه و رینگ بلبرینگ از سایش مستقیم جلوگیری کرده و با روانی حرکت کاهش اصطکاک را نیز به دنبال دارند.

 

منبع: ساعت24

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آذر ۰۱ ، ۰۸:۳۲
علیرضا زاهدی

یکی از لوازم مصرفی موتورهای احتراق داخلی انواع فیلترها می‌باشند. فیلتر یا صافی نقشی بسیار حیاتی در جذب آلاینده‌ها از سیالات ورودی و در گردش در موتورهای احتراق داخلی داشته و برای انواع موتورهای دیزلی که با گازوئیل کار می‌کنند و حتی برای موتورهای بنزینی مورد استفاده قرار می گیرند.

فیلترگازوئیل و سپراتور موتورهای دیزلی

شکل‌ها و طراحی‌های متنوعی از انواع فیلتر قابل نصب بر روی موتور های احتراق وجود دارند که فیلتذ های پیچی یا Spin-on محبئب ترین آنها محسوب می شوند. بر روی موتور های دیزلی سه نوع فیلتر شامل فیلتر روغن، فیلتر گازوئیل و یا فیلتر سپراتور آب گازوئیل و فیلتر هوا سه مورد از کاربردی ترین نوع فیلتر آلات موتور دیزل محسوب می شوند.

موتور های دیزلی که اغلب یا با برند DEUTZ آلمان و یا با برند CUMMINS کومنز امریکا بر روی بسیاری از ماشین آلات سنگین از قبیل انواع کامیون ها، اتوبوس ها، انواع لودر، بیل مکانیکی، غلطک، بولدوزر، گریدر و حتی بسیاری از ماشین آلات صنعتی استاتیک مانند انواع ژنراتور و کمپرسور اتصال پیدا می کنند از سوخت گازوئیل استفاده می کنند که اغلب دارای میزان بسیار بالایی آلودگی بوده و از این رو بکارگیری فیلتر گازوئیل که با طراحی های مدرن تر بصورت فیلتر سپراتور گازوئیل مورد استفاده قرار می گیرد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

کاربری فیلتر گازوئیل و سپراتور گازوئیل بر روی موتور دیزل

سوخت گازوئیل چه در مرحله پالایش و چه در مرحله سوخت گیری اغلب با انواع آلودگی ها از سنگ ریزه ها، دوده، گرد و خاک و رشته های نخی گرفته تا آلودگی های مایع مانند آب دارای ناخالصی های بسیار بالایی است. میزان آلودگی گازوئیل در مقایسه با بنزین و دیگر سوخت های رایج بسیار بالا تر بوده و از این رو بکارگیری فیلتر گازوئیل که در واقع خود نوعی فیلتر روغن موتور دیزل نیز محسوب می شود از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

نقش اصلی فیلتر گازوئیل در حذف آلاینده ها در افزایش طول عمر اجزای موتور می باشد چرا که تجمع آلاینده ها و ورود انها به موتور سبب ایجاد رسوب در قسمت های مختلف از جمله سر سیلندر و بسته شدن دریچه های ورودی سوخت و خروجی دود خواهد شد و البته میزان سایش بین اجزای موتور را نیز افزایش می دهد. علاوه بر کاهش طول عمر اجزای موتور آلاینده هایی مانند آب کاهش دمای احتراق موتور و کاهش راندمان کاری نیز می گردد. دو نوع اصلی فیلتر های گازوئیل به قرار زیر هستند:

  1. فیلتر های ساده گازوئیل که نسل قدیمی تر بوده و از کارتریج های سلولزی ساده تنها برای جذب آلاینده های صلب مانند سنگ ریزه ها و دوده ها استفاده می کردند.
  2. فیلتر سپراتور آب گازوئیل نسل جدید فیلتر های گازوئیل محسوب می شوند که علاوه بر قابلیت جذب آلاینده های صلب قابلیت جذب ذرات معلق آب که در گازوئیل به وفور نیز یافت می شوند می باشند. کارتریج فیلتر سپراتور دارای تفاوت هایی با فیلتر گازوئیل های قدیمی بوده و بصورت ترکیبی مصرف می شود. فیلتر سپراتور دارای یک محفظه نگهدارنده قطرات آب بوده که قابلیت تخلیه را نیز دارد.

فیلتر سپراتور آب گازوئیل با حذف قطرات آب سبب افزایش دمای احتراق و افزایش گشتاور خروجی موتور می شود و امروزه بر روی انواع موتور های دیزلی دویتس و کومنز از نوع پیچی مورد استفاده قرار می گیرد.

برند های معتبر تولید کننده فیلتر موتور دیزل

تولید کنندگان موتور دیزل خود به تولید انواع فیلتر نیز برای موتور های خود متناسب با استاندارد های مورد نیاز مبادرت دارند. در این بین فیلتر فلیتگارد FLEETGUARD در واقع از شاخه های برند کتمنز CUMMINS بوده و به تولید انواع فیلتر موتور دیزل برای این موتور آمریکایی مبادرت دارد و بالاخص در تولید فیلتر روغن موتور، فیلتر گازوئیل و فیلتر سپراتور موتور دیزل تخصص بسیار بالایی دارد. برند دویتس DEUTZ نیز به تولید انواع فیلتر موتور دیزل برای موتور های تولیدی خود با برند دویتس می پردازد.

از تولید کنندگان بنام دیگر موتور های دیزل در دنیا باید به برند های DONALDSON دونالدسون آمریکا و البته برند MANN آلمان نیز اشاره نمود. فیلتر مان بصورت تخصصی بر روی تولید انواع فیلتر آلات هوا شامل فیلتر هوای موتور و فیلتر هوای کابین تخصص دارد. فیلتر هوای کابین بالاخص بر روی ماشین آلات سنگین که در محیط های آلوده فعالیت می کنند از اهمیت بسیار بالایی برای تصفیه هوای ورودی به کابین راننده و سر نشینان آن دارد. علاوه بر برند های یاد شده در حال حاضر تولید کنندگان دیگری نیز در دنیا به تولید انواع فیلتر روغن، فیلتر گازوئیل و فیلتر آلات ماشین های سنگین معدنی و راهسازی مبادرت دارند که بخش عمده ای از بازار را شرکت های چینی به خود اختصاص داده اند. برند ایرانی ADF نیز سهم زیادی از بازار ایران را به خود اختصاص می دهد.

 

منبع مقاله: ایلنا

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ آذر ۰۱ ، ۱۳:۴۵
علیرضا زاهدی

سیم بکسل آسانسوری گوستاولف PAWO سری های F7S, F3, NFC در اتصالات کابین آسانسور ها مورد استفاده قرار گرفته و در سایز های 8 الی 13 میلیمتر دارای کاربری گسترده ای می باشد. سیم بکسل گوستاولف از جنس فولادی است که هم بصورت مغز فولادی IWRC و هم بصورت مغز کنفی Fiber Core عرضه می شود و در تنسایل های 1560 نیوتن بر میلیمتر مربع و 1770 نیوتن بر میلیمتر مربع عرضه شده است.

سیم بکسل Steel wire rope از بافت چند رشته یا استرند که در هر استرند از چند مفتول استفاده شده است، تولید می شود . سیم بکسل ها بر حسب صنایع مصرفی و میزان تنش هایی که به آنها وارد می شود، در ساختار های مختلف و با بکارگیری گرید های مختلف فولادی و استیل تولید می شوند. سیم بکسل های مصرفی در صنایع آسانسوری معمولا بصورت 8 رشته یعنی با ساختار 8X19 و با بافتی از نوع سیل SEALE مورد استفاده قرار می گیرند. این در حالی است که برند گوستاولف آلمان با توجه به تمرکز و تولید تخصصی سیم بکسل های مصرفی در آسانسور ساختار های ویژه PAWO را به صنعت آسانسور معرفی کرده است که اغلب به جای یک رشته استرند به دور مغزی از دو رشته استرند استفاده می کند. تنوع ساختار های PAWO سیم بکسل آسانسوری گوستاولف این امکان را برای کاربران بوجود می آورد تا بر حسب سرعت آسانسور و ارتفاع کاری به انتخاب ساختار مناسب تر بپردازند.

مشخصات مکانیکی سیم بکسل گوستاولف Gustav Wolf

با توجه به اتصال و استفاده از سیم بکسل گوستاولف بر روی کابین های آسانسور؛ یک سری از مشخصات مکانیکی کیفی بصورت استاندارد، نه تنها برای سیم بکسل گوستاولف آلمان بلکه برای کلیه سیم بکسل های مورد استفاده در اتصالات آسانسور، از اولویت بالایی برخوردار است. انعطاف مناسب، تنسایل مقاومتی بالا، خاصیت فنریت مفتول های بکار گرفته شده در سیم بکسل، آبکاری سطحی و مقاومت در برابر زنگ زدگی از مهمترین مشخصات فنی مورد نیاز برای سیم بکسل آسانسوری محسوب می شوند که در بالاترین سطح ممکن بر روی سیم بکسل گوستاولف Gustav Wolf رعایت شده اند.

سیم بکسل گوستاولف Gustav Wolf اصلی دارای شناسنامه و یک پلاک ویژه بر روی قرقره می باشد که مشخصات مکانیکی قرقره سیم بکسل را مشخص می کند و بر روی قرقره های ویژه چوبی و بسیار مستحکم ویژه سیم بکسل گوستاولف Gustav Wolf نیز عرضه می شود. یک مشخصه ظاهری خیلی خاص نیز بر روی سیم بکسل گوستاولف آلمان قابل رویت است و آن یک رگه و خط به رنگ سبز ویژه بصورت خطی بر روی استرند بیرونی سیم بکسل می باشد. البته در حال حاضر تمامی تولید کنندگان سیم بکسل های متفرقه چینی نیز که به تولید نمونه های طرح از سیم بکسل گوستاولف Gustav Wolf مبادرت دارند، این خط رنگی را بر روی سطح بیرونی سیم بکسل های خود چاپ می کنند که با این وجود نیز راهکارهایی برای تشخیص سیم بکسل گوستاولف اصلی با نمونه های طرح وجود دارد.

  • سیم بکسل آسانسوری گوستاولف PAWO F 7S: این سری از سیم ها با مغزی فولادی با بافت وارینگتون تولید شده اند. کاربری این سیم بکسل آسانسوری گوستاولف بر روی آسانسور ها با سرعت بالا و در ارتفاع بالا است. این ساختار خاص مخصوص برند گوستاولف آلمان می باشد و برای داشتن مقاومت کششی و انعطاف در کنار هم طراحی و تولید شده است. این ساختار از سیم بکسل در سایز های 8 الی 20 میلیمتر قابل عرضه است.
  • سیم بکسل آسانسوری گوستاولف PAWO F3: کاربری این ساختار از سیم بکسل گوستاولف بر روی آسانسور هایی با سرعت و ارتفاع متوسط می باشد. این ساختار از سیم بکسل گوستاولف دارای بافت نوع سیل می باشد که در مغزی آن از یک رشته بسیار نازک کنفی نیز برای ایجاد انعطاف بیشتر استفاده شده است. این ساختار از سیم بکسل گوستاولف در سایز های 8 الی 20 میلیمتر تولید می شود.
  • سیم بکسل آسانسوری گوستاولف PAWO F 819S FC: ساختار این سیم بکسل 8X19 است که بصورت بافت سیل SEALE عرضه می شود و دارای مغزی کنفی است. پر مصرف ترین سایز این سیم بکسل آسانسوری 10 میلیمتر می باشد و این ساختار عمومی ترین ساختار سیم بکسل های اتصالی بر روی کابین های آسانسور است.

سیم بکسل های مغز کنفی و مغز فولادی آسانسور

سیم بکسل گوستاولف آلمان

سیم بکسل های آسانسوری هم بصورت مغز فولادی IWRC و هم بصورت مغز کنفی FC تولید می شوند. البته محصولات گوستاولف دارای یک محصول بینابینی نیز هستند یعنی محصولاتی که با مغزی فولادی تولید می شوند اما دارای یک رشته نازک کنفی نیز هستند مانند ساختار PAWO F3. ساختار هایی که با مغزی فولادی تولید می شوند، اغلب در سایز های پایینتر یعنی 8 الی 10 میلیمتر و ساختار های با مغزی کنفی اغلب در سایز های بالاتر یعنی 10-12 میلیمتر در اتصالات آسانسور ها بکار گرفته می شوند.

سیم بکسل های مغز کنفی آسانسور، دارای انعطاف محدودتری نسبت به موارد مغز کنفی هستند اما مقاومت کششی بالاتری دارند. این سیم ها در طول و قطر برابر، وزن بالاتری نسبت به موارد مغز کنفی داشته و گران قیمت تر هستند. انتخاب میان سیم بکسل مغز کنفی و فولادی اغلب با در نظر گرفتن سرعت عملکرد آسانسور، ارتفاع لیفتینگ و وزن اتصال صورت گرفته و نیاز به اطلاعات فنی دقیق دارد.

آبکاری سطحی سیم بکسل گوستاولف GUSTAV

در تولید مفتول های سیم بکسل آسانسوری گوستاولف از ترکیبات آلیاژی فولادی استفاده شده است که اغلب پس از تولید با عملیات سخت کاری حرارتی تنسایل و سختی سطحی آنها بالا می رود. آلیاژهای فولادی با توجه به قابلیت عملیات سخت کاری در تولید تجهیزات صنعتی از جمله سیم بکسل ها بسیار محبوب هستند اما در برابر آب و رطوبت آسیب پذیر بوده و به سرعت الکترون از دست داده و زنگ می زنند. از این رو از روش هایی مانند آبکاری سطحی و روغن کاری برای افزایش طول عمر مفتول های سیم بکسل فولادی استفاده می شود.

سیم بکسل آسانسوری گوستاولف با آبکاری سطحی به روش گالوانیزه سرد که به رنگ نقره ای و بسیار براق دیده می شود، مقاوم سازی شده است. این فرایند پس از فرایند حرارتی مفتول ها و در حمام هایی از فلز روی یا زینک صورت می پذیرد که در طی این فرایند یک لایه نازک از فلز زینک بر روی سطح مفتول قرار می گیرد. فلز زینک یک فلز فعال با میل بالا در از دست دادن الکترون بوده و از این رو از الکترون دهی آهن در ترکیبات آلیاژ فولاد جلوگیری به عمل می آورد.

منبع: خبر آنلاین

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ آذر ۰۱ ، ۰۷:۰۰
علیرضا زاهدی

سیم بکسل یکی از قطعات و اتصالات صنعتی با کاربری بسیار گسترده می باشد که در صنایع سبک و سنگین سایز های و ساختار های مختلفی از آن مورد استفاده قرار می گیرند. سیم بکسل مانند زنجیر در لیفتینگ بار بصورت اسلینگ، در اتصالات جرثقیل های سقفی برای لیفتینگ بار، در اتصالات آسانسور بصورت سیم بکسل آسانسوری ۸ رشته، در اتصالات دستگاه های حفاری، در اتصالات تلکابین ها، برای شستشوی نمای ساختمان ها بصورت سیم بکسل کلایمر، در اتصالات کاشین های ورزشی بصورت سیم بکسل روکش دار و در صنایع سبک و سنگین مختلف دارای کاربری های گسترده ای می باشد.

 

 

برند های تولید کننده سیم بکسل

 

تکنولوژی بکار گرفته شده در تولید سیم بکسل می تواند متفاوت بوده هر برند از تکنولوژی مخصوص به خود در فراروی فولاد بکار رفته در سیم بکسل فولادی که در نهایت به سختی سطحی، تنسایل مقاومت کششی، مقاومت محیطی و انعطاف سیم بکسل می انجامد استفاده می کند. سیم بکسل ها بر خلاف زنجیر که تنها چند استاندارد و طراحی متفاوت دارند دارای تنوع بسیار زیادی از بافت و ساختار، مغزی و تنسایل، نوع خواب مفتول ها و آبکاری سطحی داشته و از این رو انتخاب های دقیقی متناسب با کارکرد در صنایع مختلف وجود دارد. سیم بکسل های ۸ رشته با بافتی از نوع سیل در صنایع آسانسوری، سیم بکسل های ۶ رشته که پر کاربرد ترین نوع سیم بکسل نیز هستند بصورت ۱۹ مفتول در صنایع حفاری و جرثقیل و بصورت ۳۶ و ۳۷ رشته در لیفتینگ بار بصورت اسلینگ سیم بکسل، سیم بکسل های نتاب برای اتصال بر روی تاور کرین ها و سیم بکسل های هفت لا کنف با مغزی کنفی در هر رشته بکار گرفته می شوند.

تاثیر برند در کیفیت تولید سیم بکسل

برای درک اطلاعات فنی سیم بکسل ها مانند تنسایل مقاومت کششی، سختی سطحی، میزان انعطاف، WLL, MBL و مشخصات مکانیکی و شیمیایی نیاز به اطلاعات بالایی از علم مکانیکی می باشد. از این رو مقایسه کیفی سیم بکسل ها بر مبنای مشخصات مکانیکی امری کاملا مهندسی بوده که در عهده تمامی کاربران نیست. از این رو برند تولید کننده سیم بکسل یکی از معیار هایی است که کاربران بعنوان معیار کیفی در انتخاب این محصول صنعتی بکار می گیرند. تصوری که به واقعیت بسیار نزدیک می باشد. البته در صورتیکه سیم بکسل خریداری شده واقعا تولید برند مورد نظر باشد. در زیر به معرفی برخی تولید کنندگان برتر سیم بکسل در دنیا می پردازیم.

برند های تولید کننده سیم بکسل

  • سیم بکسل گوستاولف آلمان : برند گوستاولف GUSTAV WOLF محصول کشور آلمان و یکی از معتبر ترین کارخانجات تولید سیم بکسل بالاخص در زمینه سیم بکسل های ۸ رشته آسانسوری می باشد. برخی ساختار های به ثبت رسیده در زمینه تولید سیم بکسل آسانسوری نیز توسط این برند به ثبت رسیده اند.
  • سیم بکسل کیس وایر کره: بزرگترین کارخانه تولید سیم بکسل در دنیا می باشد که در واقع بزرگترین مرکز تولید فولاد در کشور صنعتی کره جنوبی نیز هست. سیم بکسل کیس وایر KISWIRE تقریبا در تمامی زمینه ها به تولید سیم بکسل های آسانسوری، نتاب، حفاری، جرثقیل، سیم بکسل کلایمر، اسلینگ و ... مبادرت دارد.
  • سیم بکسل یوشامارتین: این برند صنعتی که در کشور هند تولید می شود در واقع برندی انگلیسی و تحت لیسانس کشور انگلستان می باشد. سیم بکسل یوشامارتین USHA-MARTIN بالاخص در زمینه تولید سیم بکسل های فولادی در سایز های بالا فعالیت می کند.
  • سیم بکسل الفانت ژاپن: این برند صنعتی که دارای سابقه ای بسیار طولانی در امر تولیدات ادوات لیفتینگ شامل انواع جرثقیل های سقفی دستی و برقی ELEPHANT، انواع پولیفت و تیفور دارد به تولید سیم بکسل هایی با کیفیت بالا نیز مبادرت دارد.

منبع: مشرق نیوز

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ آذر ۰۱ ، ۰۶:۵۷
علیرضا زاهدی

پیچ و مهره از مهمترین و کاربردی ترین نوع اتصالات صنعتی هستند. از پیچ و مهره ها از دیرباز در شکل های مختلف و متریال مختلفی برای ایجاد اتصالات استفاده می شوده است. در واقع اتصال پیچ و مهره ای، اتصال از طریق فرایند جوشکاری و چسب سه مورد از روش های اصلی ایجاد اتصال سطوح در صنایع هستند. در مقایسه اتصال از طریق پیچ و مهره با روش جوشکاری باید گفت که قابلیت اتصال سطوح از جنس نا همگن و حتی سطوح غیر فلزی از مزیت های ایجاد اتصال از طریق پیچ و مهره نسبت به فرایند جوشکاری است. البته اتصالات پیچ و مهره ای نیاز به سوراخکاری سطحی دارد که این امر سبب ایجاد نقاط تمرکز تنش شده و از معایب این نوع اتصال صنعتی محسوب می شود.

 

پیچ و مهره ها در صنایع در شکل های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. پیچ شش گوش که بصورت نیم دنده با استاندارد DIN931 تولید می شود، پیچ شش گوش تمام دنده که طبق استاندارد DIN933 تولید می شود و پیچ آلن سر استوانه ای که طبق استاندارد DIN912 تولید می شوند پر مصرف ترین نوع پیچ ها در صنایع سنگین هستند. البته پبچ های متری که در صنایع ساختمانی و تاسیسات بکار می روند و استاد بولت (پیچ تمام رزوه) که در اتصالات صنایع نفت و پتروشیمی بکار می روند از دیگر انواع پر کاربرد پیچ در صنایع هستند. تمرکز ما در این مقاله به تبیین انواع مهره ها در صنایع می باشد.

 

انواع مهره شش گوش

مهره شش گوش در اتصال پیچ های شش گوش، پیچ های آلن، پیچ های متری و پیچ های تمام رزوه و یا استاد بولت ها بکار گرفته می شوند. اتصال پیچ شش گوش گاهی همراه با واشر تخت و یا واشر فنری صورت می پذیرد. در واقع نقش واشر تخت در اتصال مهره بر روی پیچ ایجاد یک تکیه گاه مناسب برای نشستن مهره بر روی سطح قطعه کار و نقش واشر فنری افزایش تنش اتصال و قفل کردن اتصال است. از واشر های فنری در اتصال مهره شش گوش بالاخص در اتصال ماشین آلات صنعتی که با ارتعاش بالایی همراه هستند برای جلوگیری از باز شدن مهره استفاده می شود. اشکال مختلف مهره شش گوش به قرار زیر هستند.

  • مهره شش گوش ساده Hex nut: شکل ساده مهره های شش گوش دارای بیشترین کاربری در صنایع می باشد. البته مهره شش گوش طبق استاندارد های مختلفی بر حسب استاندارد پیچ اتصالی تولید می شود. پر مصرف ترین استاندارد مهره شش گوش ساده استاندارد DIN934 می باشد که بر روی پیچ شش گوش DIN933, DIN934 ، کلیه پیچ های آلن سر تخت و استوانه ای و پیچ های متری اتصال پیدا می کند. پیچ شش گوش اتصالی بر روی پیچ های سوله یا سازه که طبق استاندارد DIN6914 تولید می شوند اتصال پیدا می کنند طبق استاندارد DIN6915 تولید شده و دارای ارتفاع بیشتر و میزان گوشت بیشتری هستند. مهره های شش گوش اتصالی بر روی استاد بولت ها نیز اغلب با دنده های اینچی و طبق استاندارد ASTM A194 تولید می شوند.
  • مهره کاسه نمدی Nylon insert nut: نوع خاصی از مهره های شش گوش تحت نام مهره کاسه نمدی مورد استفاده قرار می گیرند. این دسته از مهره ها در قسمت بالایی دارای یک واشر اغلب پلاستیکی (پلیمری) هستند. در زمان اتصال مهره کاسه نمدی بر روی پیچ رزوه های تیز پیچ این واشر پلاستیکی را برش داده و واشر بر روی سطح مهره می چسبد و یک تنش اتصالی مناسبی را پدید آورده از باز شدن اتصال تحت ارتعاش جلوگیری به عمل می آورد. مهره کاسه نمدی طبق استاندارد DIN985 تولید می شود.
  • مهره سر بسته Cap nut: یکی از انواع مهره های شش گوش که دارای کاربری محدودتری نسبت به موارد دیگر است مهره سر بسته است. این دسته از مهره های شش گوش دارای دو بخش یعنی بخش شش گوش و بخش گنبدی شکل هستند. از مهره سر بسته برای پوشش دادن بخشی از پیچ که بیرون قطعه کار قرار گرفته است استفاده می شود تا از آسیب های جانبی جلوگیری به عمل آید. مهره سر بسته طبق استاندارد DIN1578 تولید می شود.

 

البته انواع مختلف مهره ها محدود به مهره های شش گوش نمی باشد. مهره های چهار گوش در سایز های کوچک در اتصالات پیچ های ماشینی و در سایز های بزرگ در اتصالات چرخ و زیربندی ماشین آلات راهسازی مورد استفاده قرار می گیرند. مهره های چهار گوش اتصالی زیربندی ماشین های راهسازی در گرید 12.9 و در اتصالات کفشک و زنجیر، باکت و ناخن و شنگیر انواع بیل مکانیکی، بولدوزر و لودر مصرف می شوند. گونه دیگری از مهره ها تحت نام مهره خروسکی بگونه ای طراحی و تولید می شود که دارای دو لبه بال شکل بوده و قابلیت اتصال آن بدون بکارگیری آچار و بصورت دستی وجود دارد.

گرید ها و متریال مهره شش گوش

مهره های شش گوش از متریال های مختلفی تولید می شوند. گرید های آهنی، خشکه، فولادی و استنلس استیل مهره شش گوش در اتصال پیچ های شش گوش، آلن، متری و استاد بولت مورد استفاده قرار می گیرند. در زیر به معرفی مهمترین گرید های مهره شش گوش می پردازیم. بدیهی است که مهره های فولادی با قابلیت های مکانیکی بالاتر و مهره های استنلس استیل با مقاومت بالاتری در برابر زنگ زدگی مورد استفاده قرار می گیرند.

  • مهره شش گوش گرید 5: این گرید از معره شش گوش در واقع گرید آهنی بوده و دارای درصد پایین کربن است. گرید 5 از مهره چکش خ.ار بوده و دارای تنسایل کمتر از 500 نیوتن بر میلیمتر مربع و تنها با دنده های درشت تولید می شود. از این گرید مهره شش گوش در اتصالات پیچ های گرید 4.6، 4.8 و 5.6 استفاده می شود.
  • مهره شش گوش خشکه کلاس 8: پر مصرف ترین گرید فولادی مهره شش گوش گرید خشکه می باشد که با کلاس 8 مشخص می شود. این گرید از مهره شش گوش دارای تنسایل مقاومت کششی 800 مگاپاسکال بوده و بر روی پیچ های خشکه کلاس 8.8 اتصال پیدا می کند. از این گرید مهره خشکه از سایز M3 الی M48 بر روی انواع پیچ خشکه استفاده می شود. این گرید پیچ شش گوش هم بصورت نیم دنده و هم بصورت تمام دنده مورد استفاده قرار می گیرد.
  • مهره شش گوش ساده کلاس 10: در اتصالات پیچ های سازه کلاس 10.9 از مهره فولادی کلاس 10 استفاده می شود. این مهره دارای درصد بالایی کربن بوده و طی عملیات حرارتی سخت کاری می شود. تنسایل مقاومت کششی این کلاس از مهره فولادی 1040 نیوتن بر میلیمتر مربع است.
  • مهره شش گوش فولادی کلاس 12: بالاترین گرید از مهره های شش گوش کلاس 12 می باشد که اغلب در اتصالات پیچ های آلنی کلاس 12.9 مورد استفاده قرار می گیرد. درصد بالای کربن در ترکیبات این مهره فولادی که تنسایل 1180 مگاپاسکال را دارد سبب می شود که ساختار آن اندکی ترد و در شرایط فوق سرد اندکی شکننده باشد. این گرید از مهره شش گوش فولادی به رنگ مشکی فسفاته و یا نقره ای آبکاری گالوانیزه قابل عرضه است.
  • مهره شش گوش استنلس استیل: در اتصالات پیچ های استیل از مهره استیل استفاده می شود. مهره شش گوش استیل در دو گرید A2 تولید شده از استیل 304 و A4 تولید شده از استیل 316 تولید می شوند. هر دو گرید از مهره استیل دارای تنسایل 700 نیوتن بر میلیمتر مربع بوده و مقاومت حرارتی برابری نیز دارند. تفاوت اصلی این دو گرید از مهره استیل در ترکیبات شیمیایی بوده و گرید 316 با دارا بودن 2% مولیبدنیوم مضاف بر کروم و نیکل در ترکیبات استیل 304 مقاومت محیطی مناسب تری داشته و قیمت بالاتری نیز دارد. مهره های استیل در تماس با آب و رطوبت دارای قابلیت های بلایی بوده و دچار زنگ زدگی نمی شوند.

منبع: شمانیوز

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ آذر ۰۱ ، ۰۶:۵۳
علیرضا زاهدی

استاندارد یا نشان CE نوعی استاندارد کیفی می باشد که برای صادرات و ورود محصول به اتحادیه اروپا دریافت این نشان الزامی است. بر خلاف بسیاری از استاندارد ها مانند استاندارد ISO که یک استاندارد سیستمی می باشد استاندارد CE با بررسی استاندارد های کیفی محصول، امنیت و کاربری به محصول تعلق می گیرد. از این رو دریافت استاندارد CE ملزم به داشتن کیفیت مطلوب برای کالا می باشد که در دایرکتیو های مختلفی مطرح می باشد. هر اندازه محصول امنیتی تر باشد دریافت نشان CE برای آن محصول دشوار تر است.

در سالهای اخیر ما به این اطمینان خاطر رسیده ایم که جنسی که نشان استاندارد CE  اتحادیه اروپا را دارد از کیفیت مناسبی نیز برخوردار است. در عین حال که این تصور کاملا درست است تفکر اینکه هر نشانی از نشان استاندارد اروپاست بسیار نادرست است. باید در نظر داشت که علامتی بر روی کالاهای چینی ثبت شده است که در واقع بسیار شبیه به استاندارد CE اروپاست با این تفاوت که دو حرف در دل هم فرو رفته اند و این در حالی است که حروف مربوط به استاندارد CE اتحادیه اروپا از هم فاصله داشته و با اتمام حلال دایره مربوط به حرف اول حرف دوم شروع شده است.

البته به اشتباه این تصور بوجود نیاید که این کالا ها تقلبی هستند و سعی در جعل نشان  استاندارد CE اروپا را دارند، بلکه این علامت صرفا به معنای این است که کالا در چین تولید شده است.

به استحضار میرساند دفتر منطقه ایران Instituto De Certificavion CDQ اسپانیا ) ICDQ ، )
در حال حاضر بهره گیری از مجرب ترین کارشناسان ایرانی و غیر ایرانی در زمینه ارائه خدمات ثبت و صدور
گواهینامه استاندارد محصول اتحادیه اروپا ) CE MARK ( فعالیت مینماید .
ICDQ اسپانیا دارای شماره ثبت رسمی 8822 صادره توسط مرجع andoN ، بعنوان یکی از سازمانهای ثبت و
صدور گواهینامه CE در اتحادیه اروپا در خصوص محصولات ساختمانی شناخته میشود .
هدف اصلی اخذ علامت استاندارد محصول اتحادیه اروپا ) CE ( ، کسب مجوز ورود آزاد کالای تولید به کشورهای
عضو اتحادیه اروپا بوده ، لیکن تاثیر چشمگیر آن در رشد فروش و افزایش اعتبار تولید کنندگان در بازار داخلی و
همچنین بازار کشورهای همسایه و منطقه نیز انکارناپذیر میباشد ، به نحوی که تعداد درخواستهای ارائه شده از
سوی تولید کنندگان محترم در صنعت ساختمان طی سالهای جاری چندین برابر سالهای گذشته بوده است .
علاوه بر اهمیت اخذ گواهینامه CE جهت صادرات محصول ، با توجه به اجباری شدن اخذ استانداردهای ایران
برای محصولات ساختمانی توسط موسسه استاندارد ایران و سایر سازمانهای قانون گذار ، دریافت گواهینامه CE
جهت تسریع و تسهیل گردیدن روند تایید محصولات توسط سازمان استاندارد ایران نیز از اهمیت ویژه ای
برخوردار میباشد .
دفتر ICDQ اسپانیا مفتخر است با داشتن نمایندگی انحصاری در ایران بعنوان مجموعه پیشرو در کشور ،
خدمتگزار صنعت ساختمان جهت ثبت و صدور گواهینامه و نشان اصلی ) Original ( استاندارد محصول اتحادیه
اروپا ) CE ( بوده و رسالت خود را در عرصه ارتقاء کیفیت تولید کنندگان محترم ایفا نماید .

 

منبع: نانوتجارت

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ آذر ۰۱ ، ۰۶:۴۹
علیرضا زاهدی

چدن به موادی گفته می شود که از آهن با بیش از 2 درصد کربن تشکیل شده باشد که در آن چدن فلزی همه کاره است. در طیف گسترده ای از مصرف کنندگان و همچنین در کاربردهای تجاری استفاده می شود. از چدن برای ساخت سلاح و همچنین برخی محصولات کشاورزی از دوران باستان استفاده می شود. مشخص شده است که تبدیل به یک نوع فلز در حال افزایش است که در صنایع بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. عمدتاً همه چدن ها دارای ترکیب کربن بیش از 2٪ هستند، چندین نوع دیگر از چدن وجود دارد که هر کدام دارای ویژگی منحصر به فردی هستند.

قابلیت جوشکاری قطعات چدنی بر حسب نوع چدن وجود دارد اما جوشکاری چدن مانند آهن و فولادی، آلومینیوم و مس جوشکاری ساده ای نیست. دلیل اصلی مشکل ساز بودن جوش چدن، محتوای کربن بالا است. در طول فرآیند جوشکاری، این کربن به داخل فلز جوش یا ناحیه متاثر از گرما در مجاورت فلز جوش مهاجرت می‌کند و باعث افزایش سختی و شکنندگی می‌شود. به این ترتیب چدن شهرت خود را برای ترک پس از جوش به دست می آورد. یکی از ایده آل ترین روش های جوشکاری چدن استفاده از الکترود جوشکاری قوس الکتریکی چدن می باشد.

 

انواع و گرید های چدن

  • چدن خاکستری : رایج ترین نوع چدن، چدن خاکستری است که دارای ریزساختار گرافیتی است که از شکستگی های کوچک مختلف تشکیل شده است. این نام گذاری به این صورت است که وجود این شکستگی های کوچک باعث ایجاد ظاهری خاکستری می شود. چدن خاکستری به‌گونه‌ای به دست می‌آید که می‌توان شکستگی‌هایی را پیدا کرد که باز می‌شوند تا گرافیت خاکستری رنگ زیر سطح را آشکار کند. برعکس، چدن خاکستری به اندازه فولاد قوی نیست و قادر نیست همان شدت ضربه را مانند فولاد جذب کند. چدن خاکستری به عنوان فولاد مقاومت فشاری مختلفی را ارائه می دهد. که در نتیجه یک انتخاب محبوب برای کاربردهای فلزی است که می تواند شامل مقاومت فشاری باشد.
  • چدن سفید :چدن سفید در مقایسه با چدن خاکستری رایج نیست زیرا چدن سفید نوع دیگری از نوع آهن است که قابل ذکر است. نام خود را از رنگ مایل به سفید آن گرفته اند که به نوبه خود از ترکیبات آهنی به نام سمنتیت حاصل می شود. مانند چدن خاکستری، چدن سفید نیز دارای شکستگی های کوچک مختلفی است. تفاوتی که مشخص است این است که چدن سفید با سمنتیت در زیر سطح خود یافت می شود، در حالی که چدن خاکستری آن چیزی است که گرافیت را در زیر سطح خود نشان می دهد. گرافیت مسئول ایجاد ظاهر یک رنگ خاکستری است، در حالی که سیمانیت مسئول ایجاد ظاهر یک رنگ سفید است. چدن سفید سخت شناخته شده است که مقاومت بسیار خوبی در برابر سایش دارد.
  • چدن داکتایل : چدن داکتیل به عنوان چدن ندولار نیز شناخته می شود که چدن داکتیل نوعی آلیاژ آهن نرم و انعطاف پذیر همراه با محتوای کربن بالا است. مشخص شده است که معمولاً همراه با مقادیر کمی از ترکیبات دیگر که می تواند شامل منیزیم و همچنین سریم باشد، ساخته می شود. اینها یکی از ترکیبات کمیاب هستند که از سرعت رشد گرافیت جلوگیری می کنند و فلز را نرم و همچنین انعطاف پذیر نگه می دارند. اختراع چدن داکتیل در اوایل دهه 1940 انجام شد. چدن ندولار به چدن داکتیل نیز معروف است که وظیفه دارد گرافیت خود را به صورت گره های بسیار ریز داشته باشد که با گرافیت به صورت لایه های متحدالمرکزی همراه است که گره ها را تشکیل می دهد. درصد کربن موجود 3-4٪ و درصد سیلیکون 1.8-2.8٪ است. مقدار ماده شیمیایی از 0.02 تا 0.1 درصد منیزیم متغیر است و تنها 0.02 تا 0.04 درصد سریم به این نوع آلیاژها اضافه می شود که می تواند رشد گرافیت را که با اتصال به لبه های صفحات گرافیت رسوب می کند کندتر کند. مشخص شد که خواص کاملاً شبیه به آهن چکش خوار است، در حالی که قطعات را می توان با مقاطع بزرگتر ریخته گری کرد.

چدن چکش خوار: به چدنی گفته می شود که قابل کار است یا در برابر ضربه مقاومت مناسبی داشته و در تولید قطعات صنعتی از آن استفاده می شود. اینها مواردی هستند که معمولاً با استفاده از فرآیندهای عملیات حرارتی روی چدن سفید ایجاد می شوند. چدن سفید عمدتاً به مدت دو روز گرم شده و تحت درمان قرار می گیرد و پس از آن سرد می شود. پس از اتمام کار، چدن چکش خوار خم شده یا دستکاری شده است تا به شکل یا اندازه منحصر به فردی دست یابد. آهن چکش خوار آهنی است که به صورت ریخته گری آهن سفید شروع می شود و در نتیجه حدود یک یا دو روز در دمای 950 درجه سانتیگراد تحت عملیات حرارتی قرار می گیرد و سپس طی یک یا دو روز سرد می شود. در نتیجه، کربن موجود در کاربید آهن به گرافیت یا فریت به علاوه کربن تبدیل می‌شود. فرآیند آهسته مسئول اجازه دادن به کشش سطحی به منظور تبدیل گرافیت به ذرات کروی به جای پولک است. به دلیل تأثیر نسبت ابعاد کمتر، کروی ها نسبتاً کوتاهتر هستند و بنابراین از یکدیگر دور هستند که سطح مقطع کمتری دارد که می تواند کرک یا فونون را منتشر کند.

 

منبع مقاله

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ آذر ۰۱ ، ۲۱:۳۶
علیرضا زاهدی