پیچ و مهره آژاکس

تولید کننده انواع پیچ و مهره شش گوش ، آلن و استادبولت

پیچ و مهره آژاکس

تولید کننده انواع پیچ و مهره شش گوش ، آلن و استادبولت

اطلاعات تخصصی در دنیای صنایع پیچ و مهره بررسی عملکرد پیچ و مهره های استاندارد در دستگاه های مختلف و مقایسه در جهت ارتقای دانش مهندسین

آخرین مطالب

۶ مطلب در مهر ۱۳۹۹ ثبت شده است

بلبرینگ تماس زاویه ای

برای بر طرف کردن ایرادات بلبرینگ های معمولی (بلبرینگ شیار عمیق) در سرعت های زاویه ای اتصال بالا از بلبرینگ تماس زاویه ای استفاده می شود. با توجه به اینکه بلبرینگ تماس زاویه ای نقشی بسیار مهم و موثر بر بهبود عملکرد سیستم بالاخص در سرعت زاویه ای دوران بالا برای شافت های سایز پایین و متوسط می باشد استفاده ار این بلبرینگ نیز بصورت روز افزون در حال افزایش می باشد. برند های معتبر بسیاری در دنیا در حال حاضر به تولید بلبرینگ تماس زاویه ای مبادرت دارند که در این میان برند های ژاپنی تولید کننده مانند بلبرینگ NTN , بلبرینگ NSK ، بلبرینگ ناچی که تولیداتی در سطح گسترده برای انواع یاتاقان بلبرینگ ها در ابعاد اینچی و میلیمتری دارند فعالیت گسترده تری دارند.

ساختمان بلبرینگ تماس زاویه ای

در داخل ساختمان بلبرینگ تماس زاویه ای از تعداد زیادی ساچمه استفاده می شود که این ساچمه ها قطر کمی دارند. قرار گیری ساچمه بلبرینگ تماس زاویه ای با فواصل برابر در داخل قفسه که بخش زیادی از ساچمه را نیز احاطه کرده است صورت می پذیرد. سرعت دورانی بالای شافت در اتصال بلبرینگ تماس زاویه ای عوامل انحراف از محور و دینامیک و اینرسی بالایی داشته که زاویه قرار گیری و شکل هندسی رینگ و یا قفسه تعلیق مناسبی از بار ترکیبی شعاعی و محوری را فراهم می آورد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ مهر ۹۹ ، ۱۲:۴۲
علیرضا زاهدی

رولبرینگ مخروطی

یکی از طراحی های نوین و کاربردی رولبرینگ های صنعتی که برای رفع ایرادات انواع بلبرینگ و رولبرینگ مطرح شده است رولبرینگ مخروطی است. برای اولین بار در اوایل دهه 40 میلادی شرکت تیمکن TIMKEN آمریکا رولبرینگ های مخروطی را طراحی و به تولید انبوه رساند. امروزه رولبرینگ مخروطی یکی از قدرتمند ترین نوع رولبرینگ های صنعتی محسوب می شود که بر روی بسیاری از ماشین آلات صنعتی که دارای شافت های افقی هستند بعنوان جایگزینی برای رولبرینگ های شعاعی بکار گرفته می شود. رولبرینگ مخروطی هر چند نوعی رولبرینگ شعاعی است اما نحوه قرار گیری ساچمه ها در ساختار آن بگونه ای است که قابلیت تعلیق بار محوری را نیز تا اندازه ای فراهم می آورد.

اجزای رولبرینگ مخروطی

در داخل رولبرینگ مخروطی از ساچمه های فولادی نیمه مخروطی استفاده شده است که بر روی یک قفسه کونیک قرار گرفته اند. راستای ساچمه های رولبرینگ مخروطی با سطح افق یک زاویه بین 15 الی 30 درجه را شکل می دهد که برای هر رولبرینگ مقداری مشخص و ثابت و غیر قابل تغییر می باشد. این زاویه اتصال ساچمه بر روی قفسه نقش بسیار مهمی در توازن بار های شعاعی و بار های محوری در تعلیق دارد. هر قدر زاویه با افق افزایش پیدا کند قابلیت تعلیق بار شعاعی کمتر و قابلیت تعلیق بار محوری توسط رولبرینگ مخروطی افزایش خواهد یافت.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ مهر ۹۹ ، ۱۲:۳۱
علیرضا زاهدی

یکی از انواع بلبرینگ های پر مصرف صنعتی بلبرینگ کف گرد می باشد. نام انگلیسی بلبرینگ کف گرد را Thrust ball bearing می نامند چرا که نیروی وارده بر آن از نوع هم راستا با شافت که نیروی رانشی است می باشد. بلبرینگ کف گرد در شکل های مختلف و در بسیاری از مواقع بصورت رولبرینگ نیز تولید می شود چرا که در کل رولبرینگ ها از نظر قابلیت بارگذاری در رده بالاتری نسبت به بلبرینگ ها می باشند. بلبرینگ کف گرد را به واسطه قابلیت بارگذاری بالا می شناسند و اغلب سرعت های زاویه ای محدودی بر پیکر این قبیل بلبرینگ ها وارد می آید چرا که شافت های عمودی در کل سرعت زاویه ای محدودتری نسبت به شافت های افقی دارند.

مزایای بلبرینگ کف گرد

قابلیت های مفیدی برای بلبرینگ کف گرد می توان نام برد اما توزیع یکنواخت بار بر روی ساچمه ها از مهمترین این ویژگی ها هستند. بر خلاف بلبرینگ های شعاعی تمامی ساچمه ها در ساختار بلبرینگ کف گرد در یک راستا با ارتفاع یکسانی قرار می گیرند این امر سبب می شود تا بار بصورت یکنواخت با تنشی برابر بر روی تک تک ساچمه قرار گرفته  و از تمرکز تنش که یکی از مهمترین عوامل تخریب بلبرینگ ها به حساب می آید جلوگیری به عمل آید. از این رو طول عمر بلبرینگ کف گرد اغلب بالاتر از بلبرینگ های شعاعی است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ مهر ۹۹ ، ۱۵:۴۹
علیرضا زاهدی

جرثقیل های زنجیری در بازار هم از نوع جرثقیل برقی و هم از نوع جرثقیل دستی بکار گرفته می شوند و هر یک دارای مشخصات مکانیکی و کاربری ویژه ای هستند. جرثقیل برقی از نوع زنجیری اغلب بصورت 4 کاره مورد استفاده قرار می گیرد بدین معنا که به انتقال بار در 4 جهت یعنی لیفتینگ بالا و پایین و در راستای افق می پردازد. جرثقیل دستی اغلب بصورت 2 کاره برای لیفتینگ بکار گرفته می شود اما جرثقیل دستی 4 کاره دارای ترولی سقفی نیز در صنایع بکار گرفته می شوند. کاربری جرثقیل برقی و دستی هر چند مکانیزم کاری مشابهی دارند اما به سبب تفاوت سرعت و قابلیت ها تا اندازه ای متفاوت می باشد.

شرایط کاربری جرثقیل دستی و برقی

در صنایع اغلب در شرایطی که دسترسی به الکتریسیته برای به حرکت در آوردن موتور الکتریکی جرثقیل برقی وجود ندارد و برای کارگاه های کوچک از جرثقیل دستی استفاده می کنند. در داخل ساختمان جرثقیل دستی نیز مانند جرثقیل برقی از 2 عدد زنجیر یکی زنجیر دستی و دیگری زنجیر برقی استفاده می شو.د. در تناژ لیفتینگ بالا سرعت عمل جرثقیل دستی بسیار پایین می باشد و از این رو اغلب برای لیفتینگ بار کمتر از 10 تن از جرثقیل زنجیری دستی استفاده می شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ مهر ۹۹ ، ۱۶:۲۰
علیرضا زاهدی

یکی از سیم بکسل های حساس صنعتی سیم بکسل نتاب می باشد. حساسیت بالای سیم بکسل نتاب که بر روی جرثقیل های با ارتفاع زیاد دیده می شود به سبب استفاده بر روی تاور ها می باشد که برای لیفتینگ اجسام با تناژ بالا و در ارتفاعات بلند استفاده می شوند. سیم بکسل نتاب دارای بافتی ریز می باشد و دارای تعداد بالایی از استرند می باشد که اغلب از 19 و 35 استرند تشکیل می شود که هر یک تعداد کمی مفتول را در خود جای می دهند. بررسی کیفی سیم بکسل نتاب هم می تواند برای برخی از فاکتور ها بصورت بصری و با بازبینی سیم بکسل نتاب و برای بسیاری از فاکتور های اصلی حتما تحت تست متریال، سختی و کشش مورد بررسی قرار گیرد.

تنسایل کششی سیم بکسل نتاب تاور کرین ها

تنسایل یکی از فاکتور های کیفی برای سیم بکسل نتاب محسوب می شود که بصورت مستقیمن تحت تاثیر متریال بکار گرفته شده در تولید قرار داشته و بخشی از آن نیز با افزودن کربن و انجام عملیات حرارتی ویژه ای افزایش پیدا می کند. تنسایل مقاومت کششی سیم بکسل نتاب اغلب بالاتر از 1770 نیوتن بر میلیمتر مربع می باشد. برخی از تولید کنندگان بنام سیم بکسل نتاب در دنیا برند هایی مانند کیس وایر KISWIRE کره می باشند. عدم زنگ زدگی و آبکاری مناسب، انعطاف مناسب و یکدست بودن و عدم ترک در مفتول ها از دیگر مشخصات اصلی سیم بکسل نتاب با کیفیت مناسب است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ مهر ۹۹ ، ۱۶:۱۴
علیرضا زاهدی

اتصالات سیم بکسل استیل که به زبان انگلیسی Stainless steel wire rope rigging خوانده می شود در واقع سازه هایی مکانیکی هستند که برای اتصالات سیم بکسل چه به شکل اسلینگ و چه برای ایجاد سازه های سیم بکسلی بکار گرفته می شوند. این سازه ها که در گرید استیل بر روی سیم بکسل استیل اتصال پیدا می کنند هم در گرید 304 و هم در گرید 316 تولید می شوند. اتصالات سیم بکسل استیل بدون نیاز به آبکاری سطحی بوده و بصورت خودکار در برابر زنگ زدگی ناشی از رطوبت و در تماس با بسیاری از خورنده های صنعتی مقاومت مناسبی دارند.

گرید های سیم بکسل استیل

معمولا دو گرید مختلف از سیم بکسل استیل در صنایع مورد استفاده قرار می گیرند. تفاوت دو گرید نه در مشخصات مکانیکی آنها بلکه در مشخصات شیمیایی آنها می باشد بدین معنا که هر دو گرید دارای قابلیت های کششی برابری هستند و تفاوت عمده آنها در مقاومت در برابر زنگ زدگی می باشد. اتصالات استیل نیز به همین منوال از دو گرید مختلف استیل 304 و 316 تولید می شوند اما تقاضای بسیار بالاتری برای گرید 316 آنها می باشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ مهر ۹۹ ، ۱۶:۰۷
علیرضا زاهدی