پیچ و مهره آژاکس

تولید کننده انواع پیچ و مهره شش گوش ، آلن و استادبولت

پیچ و مهره آژاکس

تولید کننده انواع پیچ و مهره شش گوش ، آلن و استادبولت

اطلاعات تخصصی در دنیای صنایع پیچ و مهره بررسی عملکرد پیچ و مهره های استاندارد در دستگاه های مختلف و مقایسه در جهت ارتقای دانش مهندسین

آخرین مطالب

۳ مطلب در آبان ۱۴۰۲ ثبت شده است

مقایسه گرید های مختلف سیم بکسل

به گزارش خبرگزاری مهر "سیم بکسل ها در صنایع مختلف برای حمل بار، اتصالات کابین آسانسور، اتصالات ماشین‌های حفاری، تاور کرین ها و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند. سیم بکسل ها دارای تنوع بسیار گسترده‌ای هستند که این تنوع هم در متریال و گرید بکار گرفته شده در سیم بکسل و هم در نوع بافت و ساختار می‌باشد. این تنوع بسیار گسترده سبب می‌شود که انتخاب سیم بکسل برای کاربری در صنایع مختلف نیاز به دانش فنی بسیار دقیق از این محصول و از علم مکانیک و مواد داشته باشد.

گرید سیم بکسل در واقع به گرید متریال بکار گرفته شده در تولید آن بستگی دارد. از نظر متریال سیم بکسل ها را می‌توان در سه رده مطابق زیر دسته بندی نمود که هر یک دارای قابلیت‌های کششی، حرارتی، سایشی و محیطی مختلفی در برابر رطوبت و خورنده ها است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

سیم بکسل استیل (استنلس استیل): یکی از گرید های پر کاربرد از سیم بکسل که اغلب به سبب خواص ضد زنگ مورد استفاده قرار می‌گیرد سیم بکسل استیل می‌باشد. سیم بکسل استیل در دو گرید ۳۰۴ معروف به بگیر و ۳۱۶ معروف به گیر تولید شده و اغلب دارای تنسایل ۱۵۷۰ نیوتن بر میلیمتر مربع و در گریدی پایین‌تر از سیم بکسل های فولادی اسلینگ قرار می‌گیرد.

سیم بکسل فولادی IWRC (با مغزی فولادی): پر کاربرد ترین نوع سیم بکسل در صنایع سنگین سیم بکسل های تمام فولادی هستند که با پشوند IWRC نوشته می‌شوند. این سری از سیم بکسل ها علاوه بر داشتن رشته‌های فولادی در بیرون در قسمت مغزی نیز از یک سیم بکسل فولادی در قطر کمتر و یا از یک استرند فولادی استفاده می‌کنند. سیم بکسل های مهاری مانند ساختار ۱X۱۹، سیم بکسل نتاب اتصالی تاور کرین ها و سیم بکسل های فولادی اسلینگ مانند ساختار ۶X۳۶, ۶X۳۷ از جمله سیم بکسل های تمام فولادی محسوب می‌شوند.

سیم بکسل فولادی FC (با مغزی الیاف): برخی از ساختارهای سیم بکسل فولادی در رشته‌های بیرونی بصورت فولادی تولید شده اما در قسمت مغزی دارای الیافی از جنس کنفی، پلی پروپیلن PP و یا سیزال هستند. از جمله سیم بکسل های مغز کنفی پر کاربرد می‌توان به ساختار ۸X۱۹S+FC که در اتصال کابین آسانسور مورد استفاده قرار می‌گیرد و یا ۶X۱۹+FC که در اتصال دکل‌های حفاری مورد استفاده قرار می‌گیرد نام برد."

 

مفهوم تنسایل سیم بکسل

به گزارش تکین بکسل "سیم بکسل ها دارای مشخصات مکانیکی مختلفی هستند که این مشخصات فاکتورهای اصلی در انتخاب سیم بکسل برای کاربری‌های صنعتی محسوب می‌شود. یکی از مهمترین این فاکتورها که بصورت مستقیم بر قابلیت تحمل بار توسط سیم بکسل تاثیر می‌گذارد تنسایل سیم بکسل می‌باشد. تنسایل سیم بکسل که با یکی از دو دیمانسیون برابر نیوتن بر میلیمتر مربع N/mm۲ و یا مگاپاسکال Mpa مشخص می‌شود یک عدد چهار رقمی می‌باشد مانند ۱۵۶۰و ۱۷۷۰و ۱۹۶۰و ۲۱۶۰ که با یک معادله ساده می‌توان به مفهوم آن پی برد. تنسایل سیم بکسل تابع قطر سیم بکسل نیست و تنها تابع نوع متریال و ترکیبات فولادی بکار رفته در تولید در مرحله پیش از تولید و تابع عملیات حرارتی شامل سرمایش و گرمایش به منظور افزایش مقاومت و سختی در مراحل آخر تولید می‌باشد. اما مفهوم عددی تنسایل مقاومتی سیم بکسل ها بدین معناست که با حذف صفر آخر از میزان عددی تنسایل، هر میلیمتر مربع از سطح مقطع سیم بکسل قابلیت کششی عمودی این میزان از بار را در مرحله پاره شدن باز هم تاکید می‌کنیم در مرحله پاره شدن بر حسب کیلوگرم دارد. بر این اساس سیم بکسل فولادی با تنسایل ۱۷۷۰ نیوتن بر میلیمتر مربع قابلیت بلند کردن ۱۷۷ نیوتن را در مرحله گسیختگی کامل دارد. بدیهی است که با در نظر گرفتن ضرایب امنیتی میزان بار قابل اعمال به سیم بکسل می‌بایست در محدوده الاستیک اعمال شده و نه در محدوده تنسایل و از این رو از کمیت‌های مکانیکی دیگری مانند WLL برای بیان میزان بار قابل تعلیق استفاده می‌شود و تنسایل مقاومتی بیشتر یک کمیت قابل بررسی برای نشان دادن قابلیت و توان سیم بکسل ها محسوب می‌شود. گروه مهندسین تکین بکسل آماده ارائه مشاوره مهندسی و محاسبات مربوط به انواع سیم بکسل می‌باشند."

گرید های پر کاربرد سیم بکسل

گرید سیم بکسل بصورت مستقیم بر قابلیت‌های کششی، سایشی و انعطاف سیم بکسل تاثیر گذاشته و از مهمترین فاکتورها در انتخاب سیم بکسل می‌باشد. برخی از گرید های پر کاربرد سیم بکسل به قرار زیر هستند:

سیم بکسل گرید ۱۳۶۰-۱۵۷۰: سیم بکسل های آسانسوری که در اتصال کابین آسانسور مورد استفاده قرار می‌گیرند به منظور جلوگیری از ایجاد سایش بر روی قرقره موتور آسانسور اغلب در گرید های پایین فولادی مورد استفاده قرار می‌گیرند. حتی برندهای شناخته شده‌ای مانند گوستاولف که از تولید کنندگان بنام سیم بکسل آسانسوری در دنیا محسوب می‌شود از تنسایل ۱۵۷۰ نیوتن بر میلیمتر مربع در تولید سیم بکسل های آسانسوری استفاده می‌کند.

سیم بکسل گرید ۱۷۷۰ N/mm۲: این گرید از سیم بکسل فولادی دارای کاربری گسترده‌ای در تولید سیم بکسل های اسلینگ، حفاری و پایین‌ترین گرید از سیم بکسل های نتاب اتصالی بر روی تاور کرین ها می‌باشد.

سیم بکسل فولادی گرید ۱۹۶۰ N/mm۲: این گرید از سیم بکسل فولادی اغلب در تولید سیم بکسل های نتاب اتصالی تاور کرین ها و سیم بکسل های برش سنگ که در سنگ بری ها بعنوان سیم مغزی برش بکار گرفته می‌شوند مورد استفاده قرار می‌گیرد. سیم بکسل های فولادی اسلینگ که در تولید اسلینگ های سیم بکسلی بکار می‌روند نیز در بسیاری از موارد از این گرید استفاده می‌کنند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ آبان ۰۲ ، ۱۰:۲۲
علیرضا زاهدی

نحوه کوپلینگ گیربکس حلزونی با موتور

به نقل از آریا صنعت "نیروی محرک در گیربکس حلزونی اغلب الکتروموتور ها هستند. در کاربری های صنعتی برای به حرکت در آوردن شافت ماشین ها که اغلب نبروی زیادی را متجمل میشوند از الکتروموتورها استفاده میشود. اما اتصال مستقیم الکتروموتور با این شافت ها به سبب سرعت دورانی بالای ناشی از میدان مغناطیسی عملا ممکن نسیت و از این رو از گیربکس ها استفاده می شود. یکی از انواع پر کاربرد گیربکس حلزونی می باشد که اتصال آن با الکتروموتور به روش های مختلفی میسر میشود. یکی از عمومی ترین راه های اتصال گیربکس حلزونی به الکتروموتور از طریق سیستم تسمه و بلبرینگ صورت می پذیرد. بدین ترتیب که عملا بین گیربکس حلزونی و الکتروموتور فاصله ای وجود دارد که اتصال بین آنها توسط تسمه و پولی صورت می پذیرد. یکی دیگر از انواع اتصال استفاده از گیربکس حلزونی از نوع هالو شافت می باش که در این صورت شافت متحرک الکتروموتور به راحتی در داخل محفظه گیربکس حلزونی قرار می گیرد. بسته به نوع کاربری ممکن است از انواع دیگر سیستم های کوپلینگ برای اتصال گیربکس حلزونی و الکتروموتور نیز استفاده شود."

 

گیربکس حلزونی در واقع یک موتور کم صدا می باشد که در صورت کوپل شدن با نیروی محرکه الکتریکی AC سه فاز و یا سرو قابلیت های بسیار بالایی پیدا می کند. در گیربکس حلزونی یک شفت که بصورت پیچ دنده شده است بر روی یک چرخدنده که با یک محور و شفت با راستای عمود بر شفت دنده شده کوپل میشود و حرکت دورانی یکی از شفت ها سبب حرکت و گردش و انتقال گشتاور به محور دیگر میشود. سه نوع دنده مختلف در گیربکس حلزونی مورد استفاده قرار میگیرد. دسته اول دنده های حلزونی بدون گلو می باشند. این دسته از الکتروگیربکس های حلزونی دارای گلو و یا شیار در محدوده چرخ حلزونی و یا محور حلزونی نیستند. دسته دوم گیربکس های حلزونی با دنده تک گلویی هستند که در آنها چرخ حلزونی دارای گلویی می باشد. دسته سوم گیربکس های حلزونی دو گلویی می باشند که در آنها هم چرخ حلزونی و هم محور دارای گلوگاه می باشد. گیربکس های حلزونی دسته سوم بیشترین میزان بار را تحمل می کنند.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ آبان ۰۲ ، ۱۰:۳۹
علیرضا زاهدی

مشخصات فنی سیم بکسل افشان

به نقل از جنرال بکسل "سیم بکسل افشان در گرید فولادی اغلب با تنسایل 1770 نیوتن بر میلیمتر مربع و بصورت ریز بار تولید و مورد استفاده قرار می گیرد. در سایز های 0.5 الی 2 میلیمتر سیم بکسل افشان دارای انعطاف بسیار بالایی بوده و از این رو محبوبیت فوق العاده ای دارد. بر عکس در سایز های بالاتر به سبب افزایش قطر مفتول ها به تدریج از انعطاف آن کاسته شده بگونه ای که در سایز های بالاتر از 6 میلیمتر انعطاف در آن به حداقل می رسد. سیم بکسل های افشان بصورت گالوانیزه و در گرید های دریایی عرضه می شوند. سیم بکسل افشان در سایز 2 mm به ازای هر 1000 متر دارای 15 کیلوگرم وزن بوده و MBL برابر با 2.54 کیلو نیوتن دارد. در سایز 3 میلیمتر هر 1000 کیلوگرم از سیم بکسل افشان 35 کیلوگرم وزن داشته و حداقل نیروی شکست 5.72 KN را دارد. در مغزی سیم بکسل های فولادی با کاربری های مختلف مانند سیم بکسل حفاری و آسانسوری از سیم بکسل افشان در سایز های مختلف بر حسب سایز استفاده می شود. سیم بکسل افشان 7x7 بر روی قرقره های 1000 متری همراه با پلاک دارای مشخصات مکانیکی در سایز های ریز بار اغلب بر روی قرقره های پلاستیکی و در سایز های بزرگتر بر روی قرقره های چوبی به بازار عرضه می شود."

 

سیم بکسل افشان یکی از کاربردی ترین و اولیه ترین ساختار های سیم بکسل محسوب می شود. سیم بکسل افشان هم در گرید های فولادی و هم در گرید های استنلس استیل تولید می شود و در سایز های بسیار ریز از 1 میلیمتر تا سایز های بزرگتر حتی تا 22 میلیمتر نیز تولید می شود. سیم بکسل افشان دارای ساختار مکانیکی 7X7 بوده یعنی خود دارای یک مغزی بصورت یک استرند 7 مفتول می باشد که 6 عدد استرند دیگر نیز به دور این مغزی پیچیده شده اند. سیم بکسل افشان دارای کاربری های مختلفی بوده که می توان به کاربری بعنوان سیم ترمز، برای اتصال آینه های خودرو ها، تولید اسلینگ های سیم بکسل سبک، فنس های سیم بکسلی، درب های گاراژ، آویز تابلو های شهری و ... نام برد. بازرگانی جنرال بکسل وارد کننده سیم بکسل افشان 7x7 در سایز های میلیمتری و بصورت آبکاری شده گالوانیزه سرد در ایران است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ آبان ۰۲ ، ۰۸:۴۷
علیرضا زاهدی