پیچ و مهره آژاکس

تولید کننده انواع پیچ و مهره شش گوش ، آلن و استادبولت

پیچ و مهره آژاکس

تولید کننده انواع پیچ و مهره شش گوش ، آلن و استادبولت

اطلاعات تخصصی در دنیای صنایع پیچ و مهره بررسی عملکرد پیچ و مهره های استاندارد در دستگاه های مختلف و مقایسه در جهت ارتقای دانش مهندسین

آخرین مطالب

۴ مطلب در فروردين ۱۴۰۱ ثبت شده است

پیچ و مهره ها اتصالاتی پر کاربرد در صنایع هستند که دارای مزایای بسیار زیادی در کاربری هستند. در واقع جایگزین پیچ و مهره در اتصالات فلزی جوشکاری قطعات و در اتصالات غیر فلزی استفاده از چسب و یا پرچ می باشد. یکی از مزایای اصلی کاربری پیچ و مهره و واشر آلات نیز همین قابلیت اتصال تمامی قطعات با پیچ و مهره می باشد. شاید تنها موردی که قابلیت استفاده از پیچ و مهره وجود ندارد پارچه و سطوح خیلی نرم است.

 

در اتصالات مهره و پیچ از نوعی قطعه فلزی به نام واشر Washer نیز استفاده می شود که در شکل های بسیار متعددی شامل واشر های تخت Flat washer، واشر های فنری Split washer، واشر های قفلی Lock washer، واشر های ریلی، خورشیدی و ... استفاده می شود. دلایل متعددی برای استفاده از انواع واشر وجود دارد اما پر کاربرد ترین نوع واشر ها واشر تخت که طبق استاندارد DIN125 و واشر فنری که در استاندارد DIN127 و هر دو در سایز هایی از 3 میلیمتر الی 36 میلیمتر تولید می شوند می باشد.

 

واشر های تخت در واقع برای ایجاد یک نشیمنگاه برای قرار گیری مهره بر روی پیچ و جلوگیری از آسیب سطحی بر روی بدنه که بدین ترتیب به افزایش تنش اتصال نیز می انجامند استفاده می شوند. این در حالی است که واشر های فنری که نقش قفل کننده اتصال را دارند و از آنها بعنوان واشر قفلی نیز یاد می شود برای افزایش تنش اتصال پیچ بر روی مهره استفاده می شود بدین شکل که با گردش هر چه بیشتر مهره بر روی پیچ به تدریج واشر فنری بیشتر پرس شده و به افزایش تنش اتصال می انجامد.

کاربری واشر های فنری بالاخص در اتصالاتی از ماشین آلات صنعتی که با ارتعاش بالای روبرو هستند کمک زیادی به جلوگیری از باز شدن مهره از روی پیچ تحت ارتعاش می کند. البته نوعی از واشر تخت تحت نام واشر تخت کونیک نیز وجود دارد که در زمان اتصال به تدریج پرس شده و به افزایش تنش و قفل شدن اتصال می انجامد.

برای آشنایی بیشتر با انواع واشر فنری کلیک کنید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ فروردين ۰۱ ، ۱۲:۵۸
علیرضا زاهدی

سنگ ها دارای درجه سختی های مختلفی هستند و بعنوان مثال سنگ تراورتن که ساختاری نرم دارد بسیار ساده تر از سنگ گرانیت که بسیار سخت است برش می خورد. اما شاید برای شما این سوال مطرح باشد که سنگ های معدنی زمانیکه هنوز بصورت یک کوه سنگی در ابعاد بزرگ هستند را چگونه برش می زند؟ برش سنگ در ابعاد کوچک که آماده کار بر روی پروژه های عمرانی است به سبب سایز کوچک و برش خورده و آماده سنگ به سادگی با بکارگیری دستگاه های برش سنگ و یا دستگاه های فرز در ابعاد کوچک و بزرگ صورت می پذیرد، اما این کار برای برش زدن سنگی که هنوز بخشی از یک کوه سنگی است عملا میسر نیست.

جالب است بدانید برای برش زدن سنگ ها در ابعاد وسیع در معادن سنگ از نوعی سیم بکسل که به سیم برش الماسه شناخته می شود استفاده می شود. در این روش از الماس هایی که به شکل حلقه یا رینگ با سطح زبر و با بکارگیری متریالی مخصوص تولید می شود در فواصل کم و برابر بر روی سطح سیم برش الماسه استفاده می شود. با قرار گرفتن این سیم بر روی سطح سنگ و کشش سیم بین دو فک بصورت رفت و برگشتی در هر بار حرکت الماس سطحی سیم برش الماسه با برداشتن یک لایه پودری از سنگ به داخل آن نفوذ کرده و سبب برش سنگ می شود.

مشخصات فنی و مکانیکی سیم بکسل برش سنگ

سیم بکسل ها دارای مشخصات مکانیکی بسیار متنوعی هستند چرا که نه تنها در گرید های مختلف فولادی و استیل تولید می شوند بلکه دارای انواع بافت و ساختار، انواع مغزی مختلف، شکل های مختلف پروفیل مفتول، نوع خواب مفتول ها در هر استرند یا رشته از سیم بکسل و نوع آبکاری و روکش سطحی می باشند. از این رو سیم بکسل های اتصال کابین آسانسور دارای ساختاری متفاوت از سیم بکسل نتاب اتصال تاور کرین ها، یا سیم بکسل جرثقیل که در لیفتینگ بار بصورت اسلینگ بکار گرفته می شود می باشد دارای مشخصات منحصر به فردی نیز است.

سیم برش الماسه یا سیم بکسل برش سنگ اولا در سایز 4.8 میلیمتر که مناسب برای برش سنگ و استاندارد تولید رینگ ها و الماس های سطحی نیز می باشد تولید می شود. متریال فولادی سیم بکسل برش سنگ از گرید و تنسایل 1960 نیوتن بر میلیمتر مربع تولید می شود که سطحی بالایی از تنسایل نسبت به گرید های سیم بکسل برای تولید سیم های روکش دار، سیم بکسل آسانسوری و حفاری می باشد. ساختار سیم برش الماسه برش سنگ در سنگ بری ها 6X7 یعنی دارای 6 رشته و 7 مفتول در هر رشته است. نوع پروفیل مفتول های این سیم بکسل نیز کامپکت بوده یعنی در قسمت بیرونی هر مفتول شکلی تخت دارد.

 

منبع مقاله

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ فروردين ۰۱ ، ۱۹:۲۳
علیرضا زاهدی

 

جنبش و حرکت بخش جدا ناپذیر صنایع می باشد. ایجاد انرژی جنبشی در ماشین آلات صنعتی به روش های مختلفی صورت می پذیرد. کاربری الکتروموتور ها در تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی جنبشی یکی از بی صدا ترین و پاک ترین روش ها می باشد که در بسیاری ماشین آلات صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد که انرژی خروجی از الکتروموتور بصورت انرژی جنبشی دورانی و بر روی یک شافت دوار تحویل داده می شود.

استفاده از موتور های احتراق داخلی یکی دیگر از روش ها در تبدیل سوخت های فسیلی به انژی جنبشی می باشد که در بسیاری از ماشین آلات صنعتی صورت گرفته که انرژی جنبشی خارجی بر روی میل لنگ بصورت رفت و برگشتی منتقل شده و میل لنگ انرژی جنبشی را بر روی یک شافت دوار تحویل می دهد.

شافت های دوار که در ماشین آلات صنعتی در تبدیل انرژی به انرژی جنبشی مورد استفاده قرار می گیرند برای داشتن ثبات در تعلیق و به منظور کاهش میزان اصطکاک از یکی از پر مصرف ترین قطعات صنعتی تحت نام یاتاقان برینگ Bearing استفاده می کنند. یاتاقان ها در شکل های بسیار متنوعی تولید می شوند و یک وضیفه واحد را بر عهده دارند. تعلیق بار همزمان با کاهش میزان سایش سطحی و ایجاد اصطکاک. اغلب انواع یاتاقان ها از نوع دوار هستند اما برخی انواع یاتاقان بصورت لاینیر یا خطی عمل می کنند که واگن ریل ها نمونه ای از آنها هستند.

بلبرینگ پر مصرف ترین نوع یاتاقان

در میان شکل های مختلف یاتاقان برینگ ها بلبرینگ ها که همانطور که از نام آنها مشخص است از ساچمه های کروی شکل در ساختار خود استفاده می کنند هستند. بلبرینگ ها در واقع دو بخش اصلی دارند که قفسه نگهدارنده ساچمه ها که وظیفه حفظ فاصله هندسی ساچمه ها بر روی خط قطری را بر عهده دارند و خود ساچمه ها که در اصل قلب بلبرینگ هستند تشکیل می شوند.

اغلب انواع بلبرینگ در دو طرف ساچمه ها از رینگ هایی بصورت تخت و یا شیار دار استفاده می کنند. از دیگر اجزای دائمی انواع بلبرینگ می توان به روان کننده که به شکل روغن و یا گریس بکار گرفته شده و با ایجاد یک لایه بسیار نازک بین ساچمه و رینگ از سایش و افزایش دمای بلبرینگ ممانعت به عمل می آورد می باشد. بلبرینگ ها بر حسب نوع باری که تعلیق می کنند به دسته های زیر قابل تقسیم بندی هستند.

تصویری از چندین یاتاقان برینگ
  • بلبرینگ شعاعی شیار عمیق : این نوع از بلبرینگ ها در اتصالات شافت های افقی اغلب با ارتعاش و سرعت زاویه ای کم مورد استفاده قرار می گیرند.
  • بلبرینگ محوری کف گرد : نوعی خاص از بلبرینگ می باشد که برای تعلیق بار هایی که در راستای شافت وارد می شوند بکار گرفته می شود. در ساختار بلبرینگ کف گرد تمامی ساچمه ها بصورت هم سطح و هم تراز قرار می گیرند.
  • بلبرینگ تماس زاویه ای : نوعی خاص از بلبرینگ یاتاقان ها می باشد که در اصل برای اتصال شافت های افقی بکار می رود که دارای سرعت زاویه ای دوارن بالایی هستند.
  • بلبرینگ خود تنظیم : یکی از مهمترین دلایل از بین رفتن بلبرینگ، رولبرینگ، انواع یاتاقان و بسیاری از اتصالات صنعتی ارتعاشات و انحراف از محور می باشد. بلبرینگ خود تنظیم با قابلیت تنظیم زاویه اتصال نقشی موثر بر بهبود عملکرد و افزایش طول عمر بلبرینگ و اتصالات شافت دارد. این سری از بلبرینگ ها اغلب قابلیت انحراف از محور تا ۶ الی ۷ درجه را دارند.

انتخاب نوع بلبرینگ به نوع بار، میزان بار و شرایط کاری بستگی دارد. در شرایطی که میزان بار تعلیقی زیاد باشد برای کاهش تمرکز تنش در ساچمه ها اغلب از رولبرینگ بجای بلبرینگ استفاده می شود که یاتاقان هایی با ساچمه هایی در شکل های استوانه ای، سوزنی، مخروطی و بشکه ای بوده و میزان تمرکز تنش را کاهش می دهند.

منبع: دستی بر ایران

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ فروردين ۰۱ ، ۱۹:۱۰
علیرضا زاهدی

یکی از مهمترین مشخصات فنی و مکانیکی الکتروپمپ ها هد Head یا حداکثر ارتفاعی است که پمپ قابلیت انتقال سیال را دارد. در اغلب موارد هد و دبی جریان که دو فاکتور کمی و از مشخصات اصلی پمپ ها هستند در نقطه مقابل هم قرار می گیرند بدین معنا که پمپ هایی با هد بالاتر دارای دبی کمتر و بر عکس پمپ هایی با دبی کمتر هد بالاتری دارند.

در میاتن انواع پمپ ها بالاترین میزان قابلیت پمپاژ سیال تا ارتفاعات بالاتر برای پمپ های پیستونی و در رده پایین تر پمپ های دیافراگمی هستند. پمپ های گریز از مرکز که پر مصرف ترین نوع پمپ ها هستند اغلب دارای دبی بالا و هد پایینی هستند. البته در مواردی که نیاز به یک الکتروپمپ با دبی بالا و هد بالا باشد از پمپ طبقاتی استفاده می شود که از قرارگیری چند عدد پمپ گریز از مرکز بصورت سری استفاده شده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ فروردين ۰۱ ، ۱۴:۵۶
علیرضا زاهدی