پیچ و مهره آژاکس

تولید کننده انواع پیچ و مهره شش گوش ، آلن و استادبولت

پیچ و مهره آژاکس

تولید کننده انواع پیچ و مهره شش گوش ، آلن و استادبولت

اطلاعات تخصصی در دنیای صنایع پیچ و مهره بررسی عملکرد پیچ و مهره های استاندارد در دستگاه های مختلف و مقایسه در جهت ارتقای دانش مهندسین

آخرین مطالب

۱۰ مطلب در خرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

در سایز برابر فاکتورهایی چون نوع مغزی، جنس و متریال، بافت، پروفیل مفتول های استرند، نوع آبکاری و برند تولید کننده معیار تعیین قیمت سیم بکسل ها هستند. برخی از این موارد میتوانند به افزایش قیمت سیم بکسل تا چند برابر نیز بیانجامند حال آنکه برخی فاکتور ها تاثیر کمتری دارند. تاثیر این فاکتور ها بر قیمت سیم بکسل در سایز های مختلف میتواند متفاوت باشد.  در زیر بصورت دقیق تر به تحلیل آنها می پردازیم. تاثیر فاکتور های مختلف در معادله قیمت سیم بکسل متفاوت بوده برخی از فاکتور ها با ضریب و حتی توان بالاتر و برخی دیگر با تاثیر کمتری در این معادله داخل می شوند.

قیمت سیم بکسل های استنلس استیل

قیمت جهانی مفتول استنلس استیل 4 برابر بیشتر از قیمت جهانی فولاد است. بنابراین کاملا طبیعی به نظر میرسد که قیمت سیم بکسل استیل بالاتر از قیمت سیم بکسل فولادی باشد. اما با توجه که مفتول و متریال بکار رفته در ساختار سیم بکسل تنها بخشی از قیمت نهایی آن را شامل می شود قیمت سیم بکسل استیل هر چند بسیار بالاتر اما به 4 برابر قیمت سیم بکسل فولادی نمی رسد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ خرداد ۹۹ ، ۲۱:۲۰
علیرضا زاهدی

سیم بکسل ها دارای تنوع بسیار بالایی از فاکتور های مکانیکی و شیمیایی گرفته تا برند تولید کننده دارند. برند تولید کننده سیم بکسل شاید تنها یک نام تجاری باشد اما معمولا برند های معتبر تولید کننده دارای محصولاتی با استاندارد های دقیق تر و کیفیت مناسب تر هستند و از این رو در بازار نام برند تولید کننده سیم بکسل معادل و معرف کیفیت آن است. تکنولوژی برند های مختلف تولید کننده سیم بکسل و کیفیت متریال و ترکیباتی که در تولید خود بکار می گیرند با توجه به استاندارد های صنایع مختلف که برای کشور های مختلفی تعری می شود متفاوت است. نوع مغزی، کیفیت فولاد، تنسایل مقاومتی فولاد، سختی سطحی فولاد ، نوع و ضخامت آبکاری سطحی و حتی کیفیت و نوع بسته بندی سیم بکسل ها نیز تابع برند تولید کننده آنها می باشد. اما در حال حاضر تعداد بسیار زیادی کارخانجات تولید کننده سیم بکسل در دنیا به سبب تنوع بسیار و کاربرد گسترده این قطعه صنعتی در تمامی صنایع سنگین وجود دارند بگونه ای که برخی شهر های صنعتی تنها در چین به تولید این محصول مبادرت دارند. در زیر به برخی از برند های تولید کننده سیم بکسل می پردازیم.

 

برند های سیم بکسل فولادی

بر حسب نوع و کاربری صنعتی سیم بکسل ها با ساختار های مختلف و در سایز های مختلفی تولید می شوند برخی از برند ها در تولید نوع خاصی از سیم بکسل در دنیا شناخته شده هستند که متناسب با کاربری صنعتی خاص مورد استفاده قرار می گیرد.

  1. سیم بکسل گوستاولف آلمان که تخصص اصلی این شرکت در تولید سیم بکسل های آسانسوری می باشد که اغلب با مغزی کنفی نیز مورد استفاده قرار می گیرند. سیم بکسل آسانسوری گوستاولف آلمان که با یک نوار سبز رنگ بر روی استرند بیرونی شناخته می شود دارای انعطاف بسیار مناسبی بوده در سایز های 8 الی 13 میلیمتر مورد استفاده قرار می گیرد.
  2. سیم بکسل کیس وایر کره که در واقع بزرگترین کارخانه صنایع فولاد در کره جنوبی محسوب می شود و تولیدات بسیار انبوهی با مصرف جهانی دارد. انواع سیم بکسل نتاب تاور کرین، سیم بکسل های لیفتینگ 6 رشته، سیم بکسل حفاری و جرثقیل با این برند در دنیا بکار گرفته می شوند.
  3. سیم بکسل یوشا مارتین که محصول مشترک هند و انگلستان است. تولیدات این برند اغلب در سایز های بالا تا 80 میلیمتر مورد استفاده قرار می گیرند. سیم بکسل یوشاوارتین با ساختار ها و بافت های ترکیبی مانند وارینگتون سیل نیز تولید می شوند.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ خرداد ۹۹ ، ۲۱:۱۵
علیرضا زاهدی

یکی از ساختار های ویژه و کاربردی سیم بکسل های صنعتی ساختار 19X7 می باشد که به سیم بکسل نتاب شهرت دارد. دلیل نام گذاری سیم بکسل ها به این اسم عدم باز شدن و مقاومت در برابر باز شدن در هر جهتی به دلیل نحوه بافت استرند ها و مفتول های آن می باشد. سیم بکسل نتاب دارای کاربری بر روی تاور کرین ها می باشد و اغلب به شکل اسلینگ دارای اتصالات مختلفی مانند حلقه فولادی، قلاب و شگل مورد استفاده قرار می گیرد. پر مصرف ترین سایز های سیم بکسل نتاب سایز 16 و 18 میلیمتر می باشد. سیم بکسل نتاب به سبب بافت ریزی که دارد سیم بکسل پوست ماری نیز خوانده می شود.

کیفیت تولید سیم بکسل نتاب

اولین معیار کیفی سیم بکسل نتاب استفاده از متریال های مناسب در تولید و فراوری مناسب فلزات می باشد. در اغلب کاربری ها سیم بکسل نتاب برای داشتن حداکثر مقاومت کششی و تنسایل مقاومتی از فولاد با تنسایل حداقل 1770 نیوتن بر میلیمتر مربع تولید می شود. این تنسایل حاصل استفاده از فولاد با کیفیت بالا و درصد کربن مناسب است که توسط انواع دیگری افزودنی ها در آلیاژ مانند منگنز، فسفر، گوگرد و مولیبدنیوم سخت کاری شده است. در مرحله سخت کاری سیم بکسل ها نیز که شامل مراحل سرمایش و گرمایش به منظور افزایش تنسایل و سختی که دو کمیت موازی با هم می باشند انجام می گیرد. انعطاف سیم بکسل نتاب نیز از دیگر فاکتور های بسیار مهم کیفی برای این سیم ها محسوب می شود. از آنجایی که سیم بکسل نتاب از جنس فولادی تولید می شود نیاز به آبکاری حفاظت سطحی داشته و از این رو اغلب با فلز روی آبکاری می شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ خرداد ۹۹ ، ۲۱:۰۴
علیرضا زاهدی

در گیربکس خودرو ها به سبب استفاده از شافت مرکزی و یا حتی در برخی انواع گیربکس ها چند شافت دوار و به دنبال آن بلبرینگ گیربکس خودرو مورد استفاده قرار می گیرد. بلبرینگ گیربکس خودرو اغلب تحت سرعت زاویه ای بالایی بوده و بسته به نوع خودرو از انواع مختلفی از این بلبرنیگ ها نیز استفاده می شود. نوع بار وارده بر بلبرینگ گیربکس خودرو از نوع بار شعاعی می باشد و از این رو یا از بلبرینگ شیار عمیق و یا از رولبرینگ های استوانه ای و در مواردی نیز از رولبرینگ های مخروطی بر روی گیربکس خودرو ها استفاده می شود. متریال بکار گرفته شده در بلبرینگ خودرو در بخش های مختلف اغلب از نوع فولادی می باشد که از گرید های مختلف با استاندارد های مختلف اینچی و میلیمتری استفاده می شود. بلبرینگ گیربکس خودرو با برند های مختلفی تولید و عرضه می گردد که بلبرینگ SKF سوئد و برند های ژاپنی تولید کننده مانند NSK, NTN, KOYO, NACHI از این قبیل برند های تولید کننده بلبرینگ خودرو هستند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ خرداد ۹۹ ، ۱۳:۵۷
علیرضا زاهدی

بلبرینگ خودرو یکی از انواع بسیار پرکاربرد بلبرینگ های صنعتی محسوب می شود. بلبرینگ خودرو در دسته بلبرینگ های سایز متوسط و کوچک قرار گرفته و در بخش های مختلفی از خود رو هر جا دورانی وجود دارد دیده می شود. از این رو در بخش های گیربکس خودرو ها که دارای شافت دورانی متصل به چرخ دنده ها است، در بخش چرخ خودرو بلبرینگ خودرو، در قسمت کلاچ خودرو و در قسمت دینام که تامین کننده برق خودرو است از انواع بلبرینگ خودرو استفاده می شود. در برخی قسمت ها طول عمر بلبرینگ خودرو بالاتر و در برخی کاربری ها طول عمر آنها کمتر است. انواع مختلفی بلبرینگ در خودرو ها مورد استافده قرار می گیرند که بلبرینگ شیار عمیق و بلبرینگ کف گرد دارای بیشترین میزان کاربری در خودرو ها هستند.

 

بلبرینگ چرخ خودرو

یکی از مهمترین بلبرینگ های مورد استفاده در خودرو ها بلبرینگ چرخ خودرو است. با توجه به میزان بار زیادی که از طرف گرانش و نیروی وزن خودرو بر روی بلبرینگ چرخ خودرو ها وارد می شود با میزان سایش و خوردگی بالایی مواجه بوده و تعویض به موقع آنها نه تنها به بهبود عملکرد خودرو، کاهش صدا و لرزش بلکه به افزایش طول عمر شافت های زیربندی خودرو نیز کمک می کند. بلبرینگ چرخ خودرو نیز اغلب یا از نوع بلبرینگ شیار عمیق و در برخی از کاربری ها از نوع رولبرینگ استوانه ای انتخاب می شود. برند های معتبر بسیاری در دنیا به تولید بلبرینگ خودرو مبادرت دارند و اغلب تولید کنندگان بالاخص از کشور ژاپن به تولید بلبرینگ چرخ خودرو نیز می پردازند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ خرداد ۹۹ ، ۱۳:۵۳
علیرضا زاهدی

بلبرینگ کف گرد

در صنایع برای اتصال شافت های عمودی و تعلیق بار آنها و کاهش اصطکاک ناشی از آتصال آنها از نوعی بلبرینگ به نام بلبرینگ کف گرد استفاده می شود. بلبرینگ کف گرد متشکل از ساچمه های کروی که بر روی یک قفسه رینگ مانند قرار گرفته است می باشد که در بیرون توسط رینگ های بیرونی احاطه شده است. بلبرینگ کف گرد هر چند تحت تنش های فشاری بالایی ناشی از وزن شافت عمودی و اتصالات شافت می باشد اما به سبب شکل هندسی و طراحی که دارد تعلیق بار بسیار مناسب و یکنواختی را بر روی ساچمه های خود تجربه می کند. بلبرینگ کف گرد تعلیق دهنده بار محوری می باشد و در راستای شعاعی تعلیقی انجام نمی دهد. برخی نمونه های جدید از بلبرینگ کف گرد وجود دارند که با ایجاد لبه برای رینگ های بیرونی قابلیت اندکی در تعلیق بار شعاعی برای آنها فراهم آمده است.

 

مزایای رولبرینگ کف گرد در مقایسه با بلبرینگ کف گرد

بلبرینگ های کف گرد هر چند دارای تعلیق بار مناسبی بوده و بار بطور یکنواخت در ساچمه های آنها توزیع می شود اما به سبب تمرکز تنش بالایی که در ساچمه های مدور آنها وجود دارد بالاخص در اتصال همراه با شافت های عمودی که بخش وسیعی از نیروی وزن ناشی از شافت بر پیکر بلبرینگ وارد می وشد در برخی از موارد مقاومت لازم را ندارند. از این رو از انواع رولبرینگ کف گرد برای تعلیق بار های محوری از این نوع استفاده می شود. رولبرینگ کف گرد تنها با یک نوع ساچمه تولید نمی شود و انواع مختلف رولبرینگ سوزنی کف گرد، رولبرینگ بشکه ای کف گرد، رولبرینگ مخروطی کف گرد و رولبرینگ استوانه ای کف گرد برای این منظور مورد استفاده قرار می گیرند. رولبرینگ کف گرد دارای قابلیت تعلیق بار بیشتری می باشد اما در عوض نوع ساچمه های آن نیز قابلیت حرکت زاویه ای و درجه آزادی کمتری را فراهم می کنند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ خرداد ۹۹ ، ۱۳:۳۹
علیرضا زاهدی

معرفی یاتاقان ها و یاتاقان بلبرینگ ها

یاتاقان ها در بر گیرنده بخش وسیعی از اتصالات صنعتی چه ساچمه ای و چه بدون ساچمه به شکل بوشی هستند و در کل کلمه یاتاقان یک کلمه بسیار کلی در بر گیرنده انواع رولبرینگ و بلبرینگ می باشد. یاتاقان ها در ماشین آلات صنعتی با هدف تعلیق بار و کاهش میزان اصطکاک مورد استفاده قرار می گیرند. بسیاری از انواع یاتاقان ها علاوه بر تعلیق بار به انتقال بار وزنی شافت متصل به بیرونی از ماشین بر روی سطحی خنثی نیز می پردازند. یاتاقان ها از جنس های مختلف بر حسب نوع و میزان بار و البته بر حسب شرایط محیطی مورد استفاده تولید می شوند. اغلب یاتاقان های صنعتی برای داشتن مقاومت تنسایل مناسب در برابر بارگذاری های سنگین از آلیاژ های فولادی تولید می شوند اما نمونه هایی از یاتاقان های استنلس استیل و یا حتی سرامیکی نیز در صنایع مورد استفاده قرار می گیرند.

 

انواع یاتاقان بلبرینگ ها

یاتاقان بلبرینگ ها در واقع یاتاقان های ساچمه دار هستند که در شکل های متنوع با زاویه اتصال مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. یاتاقان بلبرینگ ها دارای دو بخش اصلی هستند که اتولی بیشتر نقش کاهنده اصطکاک و دومی نقش اتصالی دارد. هوزینگ یاتاقان ها که بدنه بیرونی یاتاقان بلبرینگ ها را تشکیل می دهد در شکل ها و با اتصاالت نوع های مختلفی تولید می شود. هوزینگ های چدنی برای یاتاقان بلبرینگ های پیچ و مهره ای دارای کاربری فراوانی هستند که البته در برابر ضربه دارای ضعف هایی هستند و از این رو در برخی از موارد که سیستم با ضربه زیادی روبرو است ترجیح به استفاده از یاتاقان بلبرینگ ها با هوزینگ از جنس فولادی چکش خوار می باشد.

اتصال یاتاقان بلبرینگ های گوی شکل بر روی سیتم توسط خار صورت می پذیرد حال آنکه یاتاقان بلبرینگ های پیچ و مهره ای یا دارای اتصال در راستای شافت و یا در راستای عمود بر شافت می باشند. در داخل محفظه یاتاقان بلبرینگ ها از نوعی بلبرینگ و یا حتی از رولبرینگ ها نیز استفاده می شود اما عمومی ترین نوع بلبرینگ شیار عمیق می باشد که بصورت ساچمه کروی در داخل ساختار بلبرینگ بکار گرفته شده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ خرداد ۹۹ ، ۱۳:۲۸
علیرضا زاهدی

رولبرینگ ها خود دارای مزایا و معایبی نسبت به بلبرینگ ها می باشند. برای تشریح مزایای رولبرینگ بشکه ای مناسب است ابتدا به مزایای و معایب رولبرینگ ها در حالت کلی نسبت به بلبرینگ ها بپردازیم و سپس به طراحی رولبرینگ بشکه ای برسیم. رولبرینگ ها در کل به سبب سطح تماس بالاتری که بین ساچمه های خود با رینگ ها دارند دارای تمرکز تنش کمتر و قابلیت تعلیق بار بیشتری هستند. از این رو در سایز برابر یک رولبرینگ استوانه ای شعاعی قابلیت تعلیق بار به میزان بسیار بالاتری نسبت به بلبرینگ شیار عمیق دارد. اما در عوض شکل و هندسه ساچمه های رولبرینگ بگونه ای است که درجه آزادی کمی برای غلطش و حرکت ساچمه در تماس با قفسه و رینگ ها باقی می گذارد.

رولبرینگ بشکه ای نوعی از طراحی رولبرینگ های صنعتی می باشد که در آن برای حل مشکل درجه آزادی ساچمه رولبرینگ ها از ساچمه های استوانه ای استفاده شده است. طراحی مدرن ساچمه های بشکه ای بگونه ای است که سطح متوسطی از تماس سطحی با رینگ بالاتر از میزان تماس ساچمه بلبرینگ و کمتر از تماس ساچمه رولبرینگ استوانه ای بوجود می آورد اما در عوض لبه های پخ خورده بیرونی ساچمه های رولبرینگ بشکه ای درجه آزادی حرکت بالاتری را برای این ساچمه ها فراهم آورده و میزان سایش کمتر، حرکت و درجه آزادی بیشتری را بوجود آورده و می توان گفت رولبرینگ بشکه ای سطح متوسطی از مزایای بلبرینگ ها با ساچمه کروی و رولبرینگ ها با ساچمه استوانه ای را بطور یکجا دارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ خرداد ۹۹ ، ۱۳:۱۶
علیرضا زاهدی

أر کاربری بلبرینگ ها که در انواع مختلفی از اوایل قرن 19 میلادی صورت می گرفت همواره مشکلاتی بر سر استفاده از انواع بلبرینگ و رولبرینگ وجود داشت. در مورد بلبرینگ ها تمرکز های تنش که سبب از بین رفتن سریع ساچمه های بلبرینگ ها می شد، نوع تعلیق بار، زاویه تعلیق بار، نوع روان کننده ها و مشکلاتی که انواع بلبرینگ و رولبرینگ در اتصال بر روی شافت هایی با انحراف از مرکز و ایجاد بار های مکانیکی نا خواسته با آن مواجه بودند.

در مورد رولبرینگ ها نیز که قابلیت تعلیق بار به میزان بالاتری نسبت به بلبرینگ ها داشتند مشکلات متعددی در کاربری، انتقال حرارت و درجه آزادی وجود داشت که تولید کنندگان رولبرینگ ها به تدریج با اختراعات جدید در جهت کاهش مشکلات قدم بر می داشتند. یکی از اختراعات مهم در دنیای اتصالات و مفاصل صنعتی توسط هنری تیمکن TIMKEN موسس برند بلبرینگ TIMKEN اتفاق افتاد که به تولید رولبرینگ مخروطی انجامید. در حال حاضر استفاده از رولبرینگ مخروطی به سبب قابلیت های بسیار بالایی که چه در تعلیق میزان بار و چه در تعلیق بار های ترکیبی با سرعت های زاویه ای بالا دارد بسیار مرسوم شده است. رولبرینگ مخروطی که از رینگ های کونیک در برون بهره می برد اساسا برای اتصال بر روی شافت های افقی با بار شعاعی طراحی شده اما در سرعت های زاویه ای بالا قابلیت تعلیق بار های نا خواسته محوری را نیز در یک جهت دارد.

برند TIMKEN آمریکا امروزه در زمره موفق ترین تولید کنندگان انواع بلبرینگ، رولبرینگ و یاتاقان های صنعتی قرار دارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ خرداد ۹۹ ، ۱۳:۰۸
علیرضا زاهدی

بلبرینگ ها در ماشین آلات صنعتی از نوع دینامیک نقش مفصل را ایفا می کنند. اغلب ماشین آلات دینامیکی نیروی محرک خود را از تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی با بکار گیری الکتروموتور ها کسب می کنند که دارای شافت دوار بوده و نیاز به بلبرینگ، رولبرینگ و یا در سطح بزرگتر به نوعی یاتاقان دارند. اما یاتاقان بلبرینگ ها با وجود داشتن ساچمه هایی برای کاهش میزان سایش و اصطکاک در بلند مدت دچار فرسایش می شوند. برخی از عوامل نقش موثر تری در فرسایش و تخریب بلبرینگ ها دارند.

یکی از موثر ترین عوامل کاهنده طول عمر مفید بلبرینگ ها ضربه در سیستم دینامیکی می باشد. در ماشین آلات مکانیکی که دارای شافت دوار هستند بر اثر سرعت زاویه ای بالا، انحراف از محور شافت، گریز از مرکز یا اینرسی بالا و شاید در سطحی متفاوت عدم بالانسینگ دقیق شافت سبب ایجاد ضربه بر بلبرینگ ها می شود که از عوامل اصلی سایش و تخریب بلبرینگ ها محسوب می شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ خرداد ۹۹ ، ۱۳:۰۰
علیرضا زاهدی