پیچ و مهره آژاکس

تولید کننده انواع پیچ و مهره شش گوش ، آلن و استادبولت

پیچ و مهره آژاکس

تولید کننده انواع پیچ و مهره شش گوش ، آلن و استادبولت

اطلاعات تخصصی در دنیای صنایع پیچ و مهره بررسی عملکرد پیچ و مهره های استاندارد در دستگاه های مختلف و مقایسه در جهت ارتقای دانش مهندسین

آخرین مطالب

۱ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۳ ثبت شده است

آلیاژ های فولادی و استیل در تولید سیم بکسل

به گزارش خبرگزاری دانشجو "علم متالورژی در واقع علمی است که بررسی مشخصات مکانیکی و شیمیایی انواع فلزات می پردازد و یکی از زیر مجموعه های علم مواد می باشد که در اشلی بزرگتر به بررسی مشخصات مکانیکی و شیمیایی کلیه ترکیبات صنعتی می پردازد. سیم بکسل بعنوان یک ابزار پر کاربرد صنعتی در متریال های مختلفی تولید که بررسی خواص مکانیکی و شیمیایی آن در حیطه علم متالورژی قابل بحث می باشد. قابلیت های بسیار ایده آل ترکیبات آلیاژی فولاد که در واقع از فلز آهن در ترکیبات بعنوان عنصر اصلی استفاده می کند سبب استفاده از این قطعه در صنایع مختلف و قطعه سازی ها شده است. فاکتور هایی مانند تنسایل و شختی سطحی دو فاکتور بسیار مناسب هستند که در ترکیبات آلیاژی فولاد در رده های بالایی قرار دارند که اولی بر مقاومت کششی و فشاری که در کاربری سیم بکسل در لیفتینگ از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و دومی مقاومت سایشی که در کاربری های مختلف از قطعات صنعتی اهمیت پیدا می کند بکار رفته است."

مشخصات مکانیکی سیم بکسل های فولادی

سیم بکسل فولادی

سیم بکسل های فولادی که در واقع گاهی بصورت تمام فولادی و گاهی همراه با مغزی از جنس های الیاف طبیعی کتان و گاهی حتی با الیاف مصنوعی پلی پروپیلن بکار گرفته می شوند در ساختار های مختلف برای کاربری در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. از پر کاربردترین ساختار های سیم بکسل ها می توان به ساختار های 8 رشته مورد استفاده در صنایع آسانسور، ساختار های 6 رشته با کاربری گسترده در صنایع که بصورت 19 مفتول در صنایع حفاری و جرثقیل و بصورت 36 و 37 مفتول در هر رشته برای لیفتینگ بار بصورت اسلینگ استفاده می شوند اشاره نمود. سیم بکسل های فولادی در گرید های متنوعی از فولاد تولید می شوند که این گرید ها از نظر فنی در مورد سیم بکسل ها با تنسایل مشخص می شود که پر مصرف ترین آنها به قرار زیر هستند.

  1.  سیم بکسل فولادی تنسایل 1560: یکی از پایین ترین و در عین حال پر مصرف ترین تنسایل سیم بکسل های فولادی می باشد که در تولید برخی ساختار ها مانند سیم بکسل های آسانسوری، روکش دار، هفت لا کنف و حتی برخی از سیم بکسل های جرثقیل بکار گرفته می شود. انعطاف بسیار بالا از مشخصات این تنسایل از سیم بکسل است.
  2. سیم بکسل فولادی تنسایل 1770 : این گرید که در واقع پایین ترین گرید برای سیم بکسل های نتاب برای کاربری بر روی تاور کرین ها نیز محسوب می شود در تولید سیم بکسل های حفاری و جرثقیل بعنوان تنسایل استاندارد بکار گرفته می شود.
  3. سیم بکسل فولادی تنسایل 1960: این گرید از سیم بکسل که در واقع در رده های بالا قرار دارد در تولید سیم بکسل های نتاب تاور کرین ها، سیم بکسل های اسلینگ در لیفتینگ و در تولید سیم بکسل های برش سنگ یا سیم برش الماسه نیز بکار گرفته می شود.

البته گرید های بالاتر از سیم بکسل فولادی مانند گرید 2160 نیوتن بر میلیمتر مربع نیز وجود دارند که بصورت محدود برای برخی از کاربری های ویژه مانند سیم بکسل های نتاب برای کاربری بر روی تاور کرین های خاص مورد استفاده قرار می گیرند. سیم بکسل فولادی در اتصالات بسیاری از ادوات لیفتینگ مانند انواع جرثقیل سیم بکسلی، تیفور، وینچ های برقی و دستی و در تولید اسلینگ های سیم بکسلی بصورت پرسی و بصورت سوکت خورده مورد استفاده قرار می گیرد.

آلیاژ های سیم بکسل استیل

سیم بکسل های استنلس استیل از دو گرید استنلس استیل 304 و 316 تولید می شوند که اولی به سیم بکسل استیل بگیر با قابلیت جذب توسط آهنربا و دومی به سیم بکسل استیل نگیر بدون تاثیر از میدان مغناطیسی تولید می شود. سیم بکسل استیل بدون نیاز به آبکاری سطحی و بصورت ذاتی دارای مقاومت محیطی در برابر زنگ زدگی در محیط های مرطوب و در تماس با برخی از خورنده های صنعتی می باشد.

هر دو گرید از سیم بکسل استنلس استیل دارای تنسایل مقاومت کششی برابر با 1570 نیوتن بر میلیمتر مربع هستند و تفاوت انها بیشتر در مقاومت محیطی در برابر خورنده های صنعتی می باشد. سیم بکسل استیل نگیر یعنی گرید 316 در ترکیبات آلیاژی خود علاوه بر کروم و نیکل که بصورت مشترک در ساختار سیم بکسل استیل 304 نیز وجود دارند از درصد کمی از عنصر فلزی و ارزشمند مولیبدنیوم استفاده می کند که افزایش مقاومت این گرید از سیم بکسل استیل بالاخص در محیط های کلریدی می افزاید. قیمت سیم بکسل استنلس استیل 316 بالاتر از سیم بکسل های استیل 304 می باشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ ارديبهشت ۰۳ ، ۱۰:۵۸
علیرضا زاهدی