تحریک دیزل ژنراتور چگونه اتفاق می افتد؟
تحریک دیزل ژنراتور چگونه اتفاق می افتد؟
به نقل از توان گستر "به منظور القاء ولتاژ در ژنراتور لازم است که یک جریان DC به مدار سیم پیچ های رتور اعمال شود و چون رتور در حال دوران است ترتیب خاصی برای بدست آوردن قدرت DC در سیم پیچی میدان آن لازم است دو روش برای تغذیه قدرت DC وجود دارد .
قدرت DC از یک منبع DC خارجی توسط حلقه های لغزان و جارو بک ها تغذیه می گردد به طوری که اگر سر مثبت منبع ولتاژ DC به یک جاروبک و سر منفی آن به جاروبک بعدی متصل شود بدون توجه به وضعیت یا سرعت زاویه ای رتور در تمام اوقات ولتاژ DC یکسانی به سیم پیچی میدان اعمال خواهد شد که این روش در عمل جوابگو نمی باشد و استفاده نمی شود چون درصد تنظیم ولتاژ بالایی دارد و همچنین استفاده در ژنراتورهای بزرگ به لحاظ اقتصادی و فنی مقرون به صرف و عملی نمی باشد و به ندرت استفاده می شود.
در ژنراتورهای بزرگتر تحریک کننده های بدون جاروبک برای تغذیه جریان DC ماشین بکار برده می شود یک تحریک کننده بدون جاروبک یک ژنراتور Ac کوچکی است که در آن جریان میدان روی استاتور و جریان آرمیچر روی محور رتور قرار داده شده است. خروجی سه فاز این ژنراتور تحریک کننده توسط یک مدار یکسو ساز 3 فاز به جریان مستقیم تبدیل شده و سپس مدار تحریک Dc اصلی را تغذیه می کند مدار یکسوساز نیز روی محور این ژنراتور نصب شده است با کنترل جریان ک
وچک Dc تحریک در ژنراتور تحریک کننده که روی استاتور قرار داده شده است این امکان وجود دارد که جریان تحریک ماشین اصلی را بدون حلقه های لغزشی و جاروبک ها تنظیم نمود."
مدار تحریک ژنراتور بدون جاروبک
در حالت خاص در عمل زمانی که سیم پیچی تحریک که در روی استاتور قرار دارند بسوزد برای تعمیر یا تعویض این سیم پیچی نیاز است که کل سیم پیچی های استاتور باز شوند برای جلوگیری از این عمل که هزینه های بالایی در پی دارد مدار تحریک الکترونیکی طراحی شده است که مستقیماً به آرمیچر متصل می شود و آن را تغذیه می کند البته این مدار تحریک در قدرت های پایین کاربرد دارد.

انواع محرک های ژنراتور
به منظور القا ولتاژ در ژنراتور لازم است محور ژنراتور با یک سرعت ثابتی دوران کند برای به حرکت درآوردن محور ژنراتور نیاز به محرکی است که بتواند نیروی لازم برای دوران را ایجاد کند این نیروی دورانی توسط محرک به چندین روش می تواند تامین شود. درسدها توسط توربین های آبی در نیروگاهها توسط توربین های بخار و گاز تولید می شود دربارهای کوچک و متوسط از موتورهای احتراقی (گازوئیلی) و بنزینی برای به حرکت درآوردن محور ژنراتور استفاده می شود قدرت این محرک ها باید به گونه ای باشد که بتواند در بار نامی ژنراتور، نیروی لازم را برای تولید برق در ژنراتور را داشته باشد.
مهمترین محرک در ژنراتور های صنعتی موتور دیزلی است. موتور دیزل یک ماشین مکانیکی است که انرژی شیمیایی سوخت را در داخل سیلندرها به انرژی مکانیکی تبدیل می کند با احتراق سوخت در داخل محفظه احتراق موتور انرژی شیمیایی سوخت به صورت انرژی حرارتی آزاد می شود گازهای حاصل از احتراق بسیار گرم بوده و دارای فشار بالایی می باشند و این فشار است که باعث رانش پیستون به سمت پایین شده و عملیات بعدی موتور را ترتیب می دهد.
به منظور اجاره ژنراتور بیشتر بخوانید.