اطلاعات فنی گیربکس های حلزونی
به نقل از آریا صنعت "گیربکس حلزونی بصورت 2 یا 3 طبقه طراحی میشوند و به گشتاور 1250 نیوتن متر و به نسبت تبدیل بالای 1847 بار میرسند. برخلاف اغلب انواع دیگر گیربکس ها در گیربکس های حلزونی در صورتیکه نسبت کاهش سرعت دورانی از شفت ورودی به شفت خروجی زیاد باشد این الکتروگیربکس ها بصورت تک جهته کار می کنند و امکان استفاده از آنها بصورت برعکس وجود ندارد. این امر به سبب اصطکاک فوق العاده زیاد بین محور و چرخ حلزونی می باشد که البته در گیربکس حلزونی تک استیج یا یک طبقه شایع تر می باشد. این خاصیت گیربکس های حلزونی با نسبت تبدیل بسیار بالا با وجود معایبی که دارد از آنجا که از حرکت برعکس و بازگرداننده محور ورودی توسط شفت خروجی جلوگیری می کند دارای مزایایی نیز می باشد."
راندمان کاری گیربکس حلزونی چقدر است
هر چند از نظر عقلی استفاده از گیربکس های هلیکال به سبب راندمان بسیار بالایی که دارند نسبت به استفاده از گیربکس حلزونی ارجحیت داشته باشد اما پیشرفت هایی که در طراحی و تولید گیربکس های حلزونی بالاخص در سیستم روانکاری و خنک کاری آنها صورت پذیرفته است این اختلاف در راندمان کاری را به حداقل رسانیده است بگونه ای که گیربکس های حلزونی که پیشتر دارای راندمان حداکثری 80 الی 85% داشتند امروزه راندمان بالای 90% دارند. این امر بالاخص راجع به گیربکس حلزونی راستگرد بارز تر می باشد. گیربکس حلزونی راست گرد در اثر افزایش دامنه ضریب تبدیل با کاهش راندمان کاری مواجه میشود چرا که هر چه حد فاصل مرکز به مرکز دنده های اقماری و خورشیدی کاهش پیدا می کند راندمان کاری نیز دچار افت می شود. بدین ترتیب گیربکس حلزونی استاندارد با فاصله مرکزی 2.6 اینچ in با افزایش ضریب تبدیل دچار کاهش راندمان کاری می شود.